Ocena ryzyka / szkody

Kiedy obowiązkowe OC to za mało dla księgowego

W poprzednim artykule wskazaliśmy, że ustawodawca nałożył na podmioty świadczące usługi księgowe obowiązek posiadania stosownego ubezpieczenia OC. Pytanie, czy jego posiadanie zapewnia odpowiednią ochronę ubezpieczonym? Zapraszamy do naszej analizy.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla biur księgowych posiada sumę gwarancyjną w wysokości 10.000 EUR. Czy ta kwota zapewnia odpowiednią ochronę? Spójrzmy na podstawowy zakres czynności wykonywanych przez przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych został określony w Art. 4 ust. 3 pkt 2)-6) Ustawy o rachunkowości (Dz. U. 1994 Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami).

Te czynności to:

  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
  • wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
  • sporządzanie sprawozdań finansowych;
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Właśnie taka (i tylko taka!) działalność podlega pod określone w Art. 76h ust. 2 w/w Ustawy obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Usługi księgowe bez ksiąg rachunkowych

W dzisiejszym świecie usługi księgowe to jednak nie tylko prowadzenie ksiąg rachunkowych. Wraz z rozbudową systemu podatkowego o kolejne przepisy, podatnicy kierują do podmiotów zewnętrznych również inne obszary działalności firmy.  Warto zatem podkreślić, że tzw. „mała księgowość” czy „księgowość uproszczona” to:

a) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych

ewidencji do celów podatkowych oraz udzielaniu im pomocy w tym zakresie;

b) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie, w szczególności na sporządzaniu oraz przekazywaniu informacji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK);

c) sporządzanie oraz przekazywanie informacji o schematach podatkowych (MDR) jako niekwalifikująca się pod wymienione w Art. 4 ust. 3 pkt 2)-6) w/w ustawy czynności, pozostaje poza zakresem obowiązkowego ubezpieczenia OC przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Objęcie ochroną wykonywania takiej działalności jest jednak jak najbardziej możliwe w ramach oferowanego przez Wartę ubezpieczenia OC zawodowego. Dokładnie mowa tu o Sekcji III (Dodatkowe Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej) i nowych, obowiązujących od 01.10.2023 r. OWU Odpowiedzialności cywilnej zawodowej – w ramach Klauzuli nr 3: Podatki i mała księgowość.

Usługi księgowe – czy na pewno?

Dążenie do optymalizacji kosztów prowadzonej działalności sprawia, że do podmiotów zewnętrznych kierowane są również inne obszary działalności firmy. Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej jest to outsourcing obsługi kadrowo-płacowej, np.:

1) obliczanie wynagrodzeń za pracę, w tym premii, dodatków i innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy;

2) obliczanie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, obliczaniu wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz przekazywaniu w tym zakresie niezbędnych dokumentów;

3) prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy;

4) obliczanie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych;

5) obliczanie kwot zajętych przez komornika wynagrodzeń i prowadzeniu korespondencji z organami

Egzekucyjnymi;

6) sporządzanie określonych przepisami prawa lub zleceniem zleceniodawcy ewidencji, deklaracji,

sprawozdań, raportów lub analiz związanych z obsługą kadrowo-płacową;

7) obliczanie składek za PPK (Pracowniczych Planów Kapitałowych) oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.

Wszystkie w/w czynności nie podlegają oczywiście pod Ustawę o rachunkowości i jako takie nie są objęte zakresem wspomnianego wcześniej obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Na szczęście odpowiedzialność cywilną za te czynności można objąć ochroną w ramach oferowanego przez Wartę ubezpieczenia OC zawodowego -  Sekcji III (Dodatkowe Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej):  Klauzula nr 2 Szkody powstałe wskutek wykonywania czynności zawodowych, polegających na prowadzeniu obsługi kadrowo-płacowej.

Błędy, błędy, a są jeszcze… szkody rzeczowe i osobowe!

Do tej pory omawialiśmy „klasyczny” zakres ubezpieczenia OC zawodowego, czyli czyste szkody majątkowe, jakie mogą ponieść klienci podmiotów prowadzących usługi księgowe. Należy jednak pamiętać, że czynności zawodowe – tak jak każda inna działalność – mogą doprowadzić także do powstania szkód rzeczowych i osobowych. Po przykłady nie trzeba daleko sięgać, samo posiadanie biura niesie za sobą ryzyko wystąpienia „zwyczajnych” szkód: zalanie lokalu poniżej, uszkodzenie najmowanego sprzętu biurowego (w szczególności elektronicznego) czy też samego najmowanego lokalu. Do biura przychodzą także klienci i – szczególnie w okresie jesienno-zimowym – mogą po prostu poślizgnąć się i przewrócić. Dodatkowo większe biura księgowe zatrudniają pracowników, co automatycznie generuje doskonale znane ryzyko OC pracodawcy.

Wszystkie te ryzyka mogą zostać objęte ochroną w ramach oferowanego przez Wartę ubezpieczenia OC zawodowego. Jako pierwsi na rynku wprowadziliśmy pokrycie dla Szkód rzeczowych i osobowych w ramach podstawowego zakresu ubezpieczenia OC dobrowolnego. Dodatkowo, w ramach Sekcji III (Dodatkowe Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej) można wykupić Klauzulę nr 1 Szkody wyrządzone w związku z prowadzeniem biura, która daje ochronę dla ryzyk, takich jak OC pracodawcy i OC najemcy (ruchomości i nieruchomości).

Nowe OWU OC zawodowej Warty pozwalają zatem na zbudowanie kompleksowej, wielosekcyjnej ochrony ubezpieczeniowej dla podmiotów prowadzących usługi księgowe, obejmującej całe spektrum występujących w tej działalności ryzyk – OC obowiązkowe, OC dobrowolne (obejmujące szkody rzeczowe, osobowe i czyste szkody majątkowe), OC dodatkowe (Sekcja III), w tym odpowiedzialność za Szkody wyrządzone w związku z prowadzeniem biura (Klauzula 1).

Jeżeli interesują Was dodatkowe informacje na ten temat, zapraszamy do kontaktu z Pawłem Jatczakiem: paweł.jatczak@warta.pl.

 

 

Jak oceniasz artykuł?

Zapisz się do newslettera

Dołącz do newslettera, aby być na bieżąco z ofertą Warty oraz informacjami z rynku.

Czytaj więcej Zwiń

Polecane aktualności

Zobacz wszystkie aktualności