Warta jest obecnie liderem polskiego rynku ubezpieczeń morskich, a rozwój ubezpieczeń OZE oraz wspieranie transformacji energetycznej jest istotna częścią naszej strategii. M.in. dlatego istotne wydaje nam się przybliżenie kwestii związanych z ubezpieczeniami i kontrolą ryzyka w budowie morskich farm wiatrowych.
Warunki ubezpieczenia budowy morskich farm wiatrowych
Podobnie jak przy innych ryzykach segmentu ubezpieczeń morskich, międzynarodowy rynek tej branży stworzył uniwersalne klauzule dedykowane i specyficzne dla projektów budowy morskiej farmy wiatrowej. Są to warunki WINDCAR, a więc ubezpieczenia budowy morskiej farmy wiatrowej od wszystkich ryzyk. Są to warunki powszechnie stosowane przy projektach na całym świecie. W swojej budowie zbliżone do warunków WELLCAR, które są stosowane od lat przy budowlanych projektach w ryzykach offshore (ubezpieczenia wszystkich ryzyk przy morskich projektach konstrukcyjnych i budowlanych w sektorze „oil & gas”), które na polskim rynku jako pierwsza zastosowała (i nadal stosuje) Warta.
Warunki WINDCAR uwzględniają specyfikę budowy morskiej farmy wiatrowej, taką jak złożoność procesu, w tym np. fakt, że transport, układanie kabli i konstrukcja odbywają się w warunkach morskich, wykorzystanie specjalistycznych jednostek itd.
Zgodnie z WINDCAR pokryte w standardzie są wszystkie szkody fizyczne (w sprzęcie, maszynach, materiałach, wyposażeniu itp.) związane z procesem budowy (w trakcie prac instalacyjnych, składowania, transportu) a także ryzyka odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich i ich mienia oraz BI (Business Interruption). Jak zwykle przy ryzykach morskich ubezpieczenie obejmuje również Awarię Wspólną i Ratownictwo a także koszty związane z uprzątnięciem pozostałości po szkodzie oraz usunięcia wraku.
Główne wyłączenia to:
- jednostki pływające zaangażowane w realizację projektu,
- zaangażowane samoloty i helikoptery,
- kary za niewykonanie lub opóźnienie budowy,
- naturalne zużycie (korozja),
- wszelkie operacje nieuzgodnione i niezaakceptowane przez MWS (Marine Warranty Surveyoura).
Główne ryzyka i ich kontrola:
Projekty budowy morskich farm wiatrowych to projekty niezwykle złożone technicznie, prowadzone w trudnych warunkach morskich, a więc narażone są na różnego rodzaju zagrożenia. Jak widać na poniższych wykresach do najczęściej występujących zdarzeń szkodowych zaliczyć należy szkody związane z uszkodzeniem kabli. Takie kable dzielimy na wewnętrzne (kable łączące poszczególne turbiny wiatrowe oraz turbiny wiatrowe z morską stacja transformatorową) oraz eksportowe (kable wyprowadzające prąd z morskiej stacji transformatorowej na ląd) a także te związane z fundamentami łączącymi wieże wiatrowe z dnem morskim. Szkody kablowe stanowią ok. 40% wszystkich szkód, ale ich udział w całości kosztów ubezpieczycieli przekracza 80% (drugi wykres). Głównym powodem jest fakt, że do usunięcia szkody wymagany jest udział specjalistycznych jednostek, których koszt potrafi przekroczyć 200 tys. EUR dziennie
Źródło: Lloyd Warwick International Limited
Źródło: Lloyd Warwick International Limited
Analogicznie jak we wszystkich znaczących inwestycjach offshore w sektorze, kluczową rolę we wspieraniu zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym odgrywa MWS (Marine Warranty Surveyor), zabezpieczając ubezpieczyciela i wykonawcę przed nienależytym wykonaniem prac.
MWS (nazywany często „oczami ubezpieczyciela”) jest niezależną instytucją nadzorczą zaakceptowaną przez ubezpieczycieli, a zatrudnioną przez inwestora w celu prowadzenia stałego nadzoru nad prawidłowością i starannością przebiegu procesu. Wydaje on również CoA (Certificate of Approval) dla poszczególnych etapów prac, które dowodzą prawidłowego ich wykonania. Osobiście przeprowadza inspekcje statków zaangażowanych w budowę, powinien być również zawsze obecny w czasie transportu, wyładunku oraz układania kabli eksportowych. Powyższe czynności kontrolne są jednymi z wielu zadań, które on wykonuje. Brak akceptacji MWS dla poszczególnych prac może w przypadku szkody pociągnąć za sobą brak odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Dobra współpraca na linii Ubezpieczyciel – MWS – Deweloper jest kluczowa w bezpiecznym, sprawnym oraz przede wszystkim bezszkodowym przebiegu budowy MFW.Dlatego też zaleca się by współprace z ubezpieczycielem rozpocząć 6-12 miesięcy przed rozpoczęciem prac (jeszcze przed zamknięciem procesu finansowania), tak by zbudować wzajemne zrozumienie.
Warta posiada szereg przewag konkurencyjnych jako potencjalny ubezpieczyciel budowy morskich farm wiatrowych. Przede wszystkim z uwagi na wieloletnią obecność na morskim rynku ubezpieczeniowym w Polsce i znajomość oraz zrozumienie lokalnego rynku jest idealnym partnerem do współpracy. Warta od ponad 20 lat uczestniczy w ubezpieczaniu inwestycji budowlanych na polskim sektorze offshore, a także ubezpiecza znaczącą część potencjalnego lokalnego łańcucha dostaw (firmy żeglugowe, producenci elementów, stocznie)
Istotnym atutem naszej firmy jest też znacząca na polskim rynku obligatoryjna pojemność reasekuracyjna dla ryzyk morskich (w tym offshore) w połączeniu z możliwością posiłkowania się reasekuracją fakultatywną na najwyższym poziomie. Wreszcie, Warta jest jedynym polskim ubezpieczycielem z ratingiem finansowym S&P na poziomie A+.
W przypadku zainteresowania współpracą w zakresie ubezpieczeń budowy Morskich Farm Wiatrowych zapraszamy do kontaktu z przedstawicielami naszego Biura Underwritingu i Zarządzania Ubezpieczeniami Morskimi, Lotniczymi i Transportowymi, czyli Patrykiem Westfal (patryk.westfal@warta.pl) i Markiem Lewandowskim (marek.lewandowski@warta.pl).