Ocena ryzyka / szkody

Casco czy OC? Przykład szkody z wyborem ścieżki likwidacji

Na pierwszy rzut oka – rutynowe prace przy wiadukcie. W praktyce – kosztowna kolizja z udziałem pociągu i maszyny budowlanej, która zmusiła właściciela taboru do podjęcia decyzji o sposobie likwidacji szkody. Sprawa pokazuje, jak ważne są procedury, nadzór i właściwe przypisanie odpowiedzialności – zwłaszcza gdy stawką są milionowe naprawy i wybór między polisą własną a odpowiedzialnością wykonawcy.

W dniu 5 lutego 2025 r., na stacji Tychy doszło do niecodziennego zdarzenia kolejowego, które skutkowało uszkodzeniem pojazdu szynowego.


W trakcie prac budowlanych, związanych z przebudową wiaduktów drogowych, w ciągu DK44 doszło do nieporozumienia na linii komunikacyjnej pomiędzy operatorem koparki a kierującym ruchem kolejowym. Pomimo wcześniejszych ustaleń, maszyna budowlana znalazła się w skrajni toru, po którym przemieszczał się pociąg. W wyniku kontaktu pojazdu z maszyną nastąpiło uszkodzenie taboru.

Wskazane przyczyny wypadku

Komisja ustaliła następujące przyczyny zdarzenia:

  • Brak zachowania skrajni przez maszynę budowlaną w trakcie przejazdu pociągu przez tor,
  • Niedostateczne uzgodnienia z dyżurnym ruchu dotyczące potrzeby zajęcia przez maszynę budowlaną skrajni czynnego toru,
  • Niewłaściwy nadzór nad prowadzonymi pracami budowlanymi,
  • Zatrudnienie jednej osoby w roli zarówno jako mistrza budowy, jak i sygnalisty,
  • Brak ustawienia wskaźnika W7.

Zakres uszkodzeń pojazdu

W wyniku kontaktu pojazdu z maszyną budowlana, komisja stwierdziła poważne uszkodzenia techniczne:

  • Głębokie zniszczenie pudła na całej długości,
  • Możliwe naruszenie ostoi,
  • Zniszczenia amortyzatorów, mocowań, przewodów elektrycznych i hamulców,
  • Komunikat o przegrzaniu maźnic.

Pojazd został uznany za niezdatny do dalszego ruchu i wymagający naprawy bieżącej/awaryjnej.

Koszt naprawy

Zakład naprawczy przedstawił ofertę naprawy pojazdu. Koszt oszacowano na ok. 1,5 mln zł netto. Oferta zawierała szczegółowy wykaz prac i kosztów – od wyosiowania i pomiarów pudła, po naprawy wózków i amortyzatorów.

Rezygnacja z roszczenia

Mimo skali zniszczeń, ubezpieczony za pośrednictwem brokera ubezpieczeniowego poinformował, że rezygnuje z roszczenia odszkodowawczego w ramach ubezpieczenia Casco. Dalsza likwidacja szkody będzie prowadzona z ubezpieczenia OC właściciela koparki.

Wnioski :

Zdarzenie to pokazuje, jak istotne są:
• Prawidłowa organizacja prac przy infrastrukturze kolejowej,
• Rygorystyczne przestrzeganie procedur bezpieczeństwa,
• Dokumentacja szkody i weryfikacja zasadności roszczeń.

 

Jak oceniasz artykuł?

Polecane aktualności

Zobacz wszystkie aktualności