
W dniu 5 lutego 2025 r., na stacji Tychy doszło do niecodziennego zdarzenia kolejowego, które skutkowało uszkodzeniem pojazdu szynowego.
W trakcie prac budowlanych, związanych z przebudową wiaduktów drogowych, w ciągu DK44 doszło do nieporozumienia na linii komunikacyjnej pomiędzy operatorem koparki a kierującym ruchem kolejowym. Pomimo wcześniejszych ustaleń, maszyna budowlana znalazła się w skrajni toru, po którym przemieszczał się pociąg. W wyniku kontaktu pojazdu z maszyną nastąpiło uszkodzenie taboru.
Wskazane przyczyny wypadku
Komisja ustaliła następujące przyczyny zdarzenia:
- Brak zachowania skrajni przez maszynę budowlaną w trakcie przejazdu pociągu przez tor,
- Niedostateczne uzgodnienia z dyżurnym ruchu dotyczące potrzeby zajęcia przez maszynę budowlaną skrajni czynnego toru,
- Niewłaściwy nadzór nad prowadzonymi pracami budowlanymi,
- Zatrudnienie jednej osoby w roli zarówno jako mistrza budowy, jak i sygnalisty,
- Brak ustawienia wskaźnika W7.
Zakres uszkodzeń pojazdu
W wyniku kontaktu pojazdu z maszyną budowlana, komisja stwierdziła poważne uszkodzenia techniczne:
- Głębokie zniszczenie pudła na całej długości,
- Możliwe naruszenie ostoi,
- Zniszczenia amortyzatorów, mocowań, przewodów elektrycznych i hamulców,
- Komunikat o przegrzaniu maźnic.
Pojazd został uznany za niezdatny do dalszego ruchu i wymagający naprawy bieżącej/awaryjnej.
Koszt naprawy
Zakład naprawczy przedstawił ofertę naprawy pojazdu. Koszt oszacowano na ok. 1,5 mln zł netto. Oferta zawierała szczegółowy wykaz prac i kosztów – od wyosiowania i pomiarów pudła, po naprawy wózków i amortyzatorów.
Rezygnacja z roszczenia
Mimo skali zniszczeń, ubezpieczony za pośrednictwem brokera ubezpieczeniowego poinformował, że rezygnuje z roszczenia odszkodowawczego w ramach ubezpieczenia Casco. Dalsza likwidacja szkody będzie prowadzona z ubezpieczenia OC właściciela koparki.
Wnioski :
Zdarzenie to pokazuje, jak istotne są:
• Prawidłowa organizacja prac przy infrastrukturze kolejowej,
• Rygorystyczne przestrzeganie procedur bezpieczeństwa,
• Dokumentacja szkody i weryfikacja zasadności roszczeń.