
Zgodnie z przyjętą w poprzednich edycjach zasadą, formułę trójmiejskiej Akademii oparliśmy na łączeniu teorii z praktyką: przekazywaniu wiedzy poprzez wykłady i prezentacji z wizytą w miejscu, gdzie zdobyte informacje można skonfrontować z realiami branży - tym razem w Terminalu Baltic Hub na Terenie Portu Gdańsk.
Dzień 1 – specyfika project cargo
Pierwszy dzień Akademii poświęcony był części merytorycznej i podstawom teoretycznym zagadnień związanych z ubezpieczaniem ładunków w ramach dużych projektów inwestycyjnych. Tę część sesji rozpoczęła Marta Urbańska, Starszy Ekspert w Departamencie Klientów Strategicznych WARTY. W swojej prezentacji ekspertka skoncentrowała się na zagadnieniach związanych z transportem ładunków ponadgabarytowych i kluczowych dla realizacji inwestycji, czyli tzw. Poject Cargo – ładunków, które z wielu względów zasługują na miano szczególnej uWAGI. W prezentacji przedstawiła szczegółowo zarówno przykłady takich ładunków, wymagania logistyczne związane z ich transportem, jak i jednostki służące do ich przewożenia. Praktyczne wskazówki dotyczące ubezpieczeń transportowych związanych z projektami inwestycyjnymi spotkały się z dużym zainteresowaniem naszych partnerów z rynku brokerskiego. Szczególnie uwzględnienia ryzyka MDSU - czyli finansowych konsekwencji opóźnień w uruchomieniu inwestycji spowodowanych szkodami powstałymi w transporcie. Zwłaszcza że zakresie ubezpieczeń cargo z MDSU WARTA może pochwalić się istotnymi przewagami konkurencyjnymi w postaci wynoszącej 70 mln USD na środek transportu pojemności ubezpieczeniowej, lokalnej decyzyjności, doświadczenia w roli lidera panelu ubezpieczeniowego oraz dedykowanego zespołu likwidacji szkód morskich & cargo.
W drugiej części dnia, eksperci z firmy JG Marine Surveyors, współpracujący z nami w realizacji tej sesji Akademii Brokera, kpt. ż.w. Jacek Goszczyński, kpt. ż.w. Mariusz Łapiński i kpt. ż.w. Tomasz Gołaszewski przedstawili specyfikę pracy i rolę Marine Warranty Suveyor’a (MWS). Marine Warranty Surveyor - zwany „oczami i uszami ubezpieczyciela” - to podmiot odpowiedzialny za nadzór nad opisanymi wcześniej przez Martę Urbańską kluczowymi operacjami i ładunkami z punktu widzenia ubezpieczenia projektu inwestycyjnego. Eksperci podzielili się swoim bogatym doświadczeniem dotyczącym aranżacji specjalistycznych oględzin kluczowych dla Project Cargo operacji. Omówili także przykłady, w których nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku miało wpływ na przebieg i terminowość całej inwestycji. Podkreślili też potencjalne ubezpieczeniowe konsekwencje w postaci braku ochrony dla ładunków i czynności, przeprowadzonych bez wymaganego w polisie nadzoru MWS.
Dzień 2 – wizyta w porcie
Drugi dzień Akadami był okazją do zobaczenia wszystkiego, o czym rozmawialiśmy dzień wcześniej. Uczestnicy odwiedzili Baltic Hub, nowoczesny, głębokowodny terminal kontenerowy zlokalizowany w porcie Gdańsk. Dzięki uprzejmości naszych gospodarzy mieliśmy możliwość zapoznania się od kulis ze specyfiką działalności największego w Polsce terminala kontenerowego, jednego z liderów przeładunków w basenie Morza Bałtyckiego. Szczególne wrażenie zrobiły stojące przy nabrzeżach największe kontenerowce (24 tys. TEU) oraz nowoczesna infrastruktura dźwigowa. Przejazd przez infrastrukturę terminalową, instalacje przemysłowe oraz hale przeładunkowe pozwolił przyjrzeć się funkcjonowaniu portu „od środka” i zrozumieć jego rolę w globalnym łańcuchu dostaw. Dodatkowo, oprowadzający naszą grupę przedstawiciel Baltic Hub w niezwykle barwny i przystępny sposób przybliżył uczestnikom specyfikę działania portu, jego dynamiczny rozwój na tle konkurencji z Państw ościennych ale także ryzyka operacyjne związane m.in. z błędami w deklaracji wag i zawartości kontenerów czy też ich niewłaściwym zamocowaniem.
W drugiej połowie tego pełnego wrażeń dnia skorzystaliśmy z rejsu po Motławie i terenach portowych, który połączyliśmy z lunchem. Podczas rejsu nasi goście nie tylko mieli możliwość obserwowania infrastruktury portowej od strony wody, ale także zaobserwować z bliska jedną z jednostek opisanych w prezentacji ekspertki z dnia poprzedniego: Jumbo - nowoczesny statek typu „Heavy Lift” zaprojektowany do przewozu bardzo ciężkich i wielkogabarytowych ładunków, takich jak elementy turbin wiatrowych czy wielkie maszyny.
Tegoroczny cykl Akademii Brokera pt. „Ładunki szczególnej uWAGI”, który Akademia realizowała w dwóch częściach (edycja zagraniczna w Rotterdamie oraz krajowa w Gdyni) spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem. Uczestnicy wysoko ocenili wartość merytoryczną spotkań, jak i możliwość zobaczenia z bliska realiów pracy portu. Istotnym, dodatkowym atutem spotkań była możliwość sympatycznego spędzenia czasu, budowy relacji i wymiany doświadczeń. Wszystko to sprawiło, że oba wyjazdy zostały zapamiętane jako jedne z najbardziej wartościowych wydarzeń edukacyjnych w obszarze ubezpieczeń transportowych ostatnich lat, z czego, jako organizatorzy, ogromnie się cieszymy.
Marek Lewandowski - Dyrektor, Biuro Underwritingu i Zarządzania Ubezpieczeniami Morskimi, Lotniczymi i Transportowymi, Departament Klientów Strategicznych i Realizacji