Rynek

Warta liderem jakości według danych Rzecznika Finansowego

Liczba wniosków do Rzecznika Finansowego jest doskonałym miernikiem jakości, jaką oferują ubezpieczyciele. TUiR Warta po raz kolejny zajmuje niekwestionowaną pozycję numer 1.

Niedawno Rzecznik Finansowy opublikował „Sprawozdanie Rzecznika Finansowego z działalności oraz uwagi o stanie przestrzegania prawa i interesów klientów podmiotów rynku finansowego za rok 2024.” Częścią raportu są dane statystyczne przedstawiające m.in. liczbę wniosków do Rzecznika Finansowego w odniesieniu do poszczególnych Towarzystw Ubezpieczeniowych. Zestawienie jest najlepszym miernikiem jakości usług świadczonych przez ubezpieczycieli –to źródło obiektywnych, niezależnych i porównywalnych danych.

TUiR Warta od lat notuje najmniejszą liczbę skarg do Rzecznika Finansowego w przeliczeniu na procent udziału rynkowego. W 2024 roku Warta znalazła się na podium dla całego Działu II, zarówno dla segmentów ubezpieczeń komunikacyjnych (tzw. Motor), jak i ubezpieczeń poza komunikacyjnych (tzw. Non Motor). Jednym słowem – we wszystkich obszarach wyróżnia nas jakość. 



Warta już 9 lat z rzędu (od 2017 roku) utrzymuje pozycję lidera pod względem liczby skarg do Rzecznika Finansowego. Wyróżnia nas niezmiennie wysoka jakość. W ostatnich latach (okres do około 2022 roku) wydawało się, że różnice pomiędzy poszczególnymi ubezpieczycielami powoli się zacierają, ale trend się odwrócił. W ostatnich dwóch latach u większości ubezpieczycieli ponownie zaczęła rosnąć liczba skarg w przeliczeniu na udział rynkowy (na wzrost skarg w ostatnim roku mogła mieć wpływ wrześniowa powódź). Choć pytanie o skalę różnic między ubezpieczycielami jest w pewnym stopniu subiektywne, analiza liczby skarg przypadających na 1% udziału rynkowego dostarcza konkretnych danych. Jeśli w Warcie odnotowuje się 40 skarg na 1% udziału rynkowego, a w firmach jak np. Compensa, Interrisk czy Uniqa odpowiednio 113, 107 i 105 skarg, to ryzyko niezadowolenia klienta z wyboru Warty jest niemal trzykrotnie niższe niż w przypadku wyboru którejkolwiek z tych trzech firm. 


 

Warto dokładniej zapoznać się ze sprawozdaniem Rzecznika Finansowego – uwagę zwraca w szczególności liczba skarg do Rzecznika Finansowego na zagraniczne zakładu ubezpieczeń oraz oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń działających w Polsce. Trudno te dane w pełni zobiektywizować, ponieważ brakuje informacji o składce, jakie te podmioty osiągają na Polskim rynku. Niemniej jednak, jeżeli liczba skarg na wspomniane podmioty wyniosła 985, to możemy z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że mamy do czynienia z niższymi standardami jakości (chyba, że założymy, iż łączny udział tych firm w polskim rynku przekracza 20% – tylko wtedy liczba skarg na 1% udziału rynkowego byłaby zbliżona do Warty).

Mówiąc o skargach do Rzecznika Finansowego, taktujemy je jako odzwierciedlenie jakości oferowanej przez ubezpieczyciela. W praktyce zdecydowana większość skarg dotyczy procesu likwidacji szkód, co mogłoby skłaniać do zawężenia wniosków z raportu Rzecznika Finansowego tylko do oceny tego obszaru. Moim zdaniem zasadne jest jednak szersze spojrzenie, ponieważ to właśnie w procesie likwidacji szkód odzwierciedla się szeroko pojęta jakość oferty ubezpieczyciela (np. jednoznaczność i przejrzystość zapisów OWU, szerokość ochrony ubezpieczeniowej, jakość procesu sprzedaży i dystrybucji, sprawność obsługi, i wiele innych). 
Założenia: W powyższych analizach i rankingach braliśmy pod uwagę TU, które według składki w Dziale II Ubezpieczeń po 2024 roku miały przynajmniej 3% udziału w rynku. Dla 2021 roku dane dla Generali łącznie z Concordia, dane dla Uniqa łącznie z Axa, a dane dla Allianz łącznie z Aviva. Dla 2024 dane Compensa łącznie z Wiener.

Jeżeli interesują Was dodatkowe informacje, prosimy o kontakt z Pawłem Pawlikiem (pawel.pawlik@warta.pl) z Departamentu Produktów i Taryfikacji Klientów Korporacyjnych.
 

Jak oceniasz artykuł?

Polecane aktualności

Zobacz wszystkie aktualności