
Szkody komunikacyjne w Polsce
Szkody komunikacyjne to jedne z najczęściej zgłaszanych zdarzeń do ubezpieczycieli. W zależności od sytuacji mogą być likwidowane z polisy OC sprawcy lub z dobrowolnego ubezpieczenia Autocasco (AC). Likwidacja szkody z OC obejmuje zarówno uszkodzenia pojazdu, jak i szkody osobowe, natomiast AC dotyczy wyłącznie szkód w Twoim pojeździe – również wtedy, gdy sam jesteś sprawcą zdarzenia.
Z jakimi szkodami komunikacyjnymi mają najczęściej do czynienia polscy kierowcy? Są to m.in.:
- stłuczki parkingowe,
- kolizje, w których jeden pojazd wjeżdża w tył auta jadącego przez nim auta,
- uszkodzenia boczne – najczęściej w wyniku wymuszenia pierwszeństwa na skrzyżowaniu.
Dostępne kanały kontaktu do rozpoczęcia likwidacji szkody
Szkodę komunikacyjną w Warcie można zgłosić online lub telefonicznie. Najwygodniejszym i najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest formularz: Zgłoszenie szkody – pojazd. Wypełniając go, przekazujesz wszystkie niezbędne informacje wraz z dokumentacją fotograficzną. Inną opcją jest kontakt z infolinią.
Przeczytaj więcej: Jak zgłosić szkodę komunikacyjną w Warcie?
Od września 2025 roku zgłoszenie szkody komunikacyjnej do Warty możliwe jest również za pośrednictwem aplikacji mObywatel, dzięki nowej funkcji mStłuczka. Po wybraniu w aplikacji opcji „Zgłoś szkodę do ubezpieczyciela” poszkodowany może przesłać zgłoszenie bezpośrednio do firmy ubezpieczeniowej sprawcy.
Ile czasu na zgłoszenie szkody z OC sprawcy, a ile z AC?
Gdy dochodzi do szkody komunikacyjnej, terminy zgłoszenia zależą od tego, z jakiego ubezpieczenia będziesz dochodzić roszczeń – czy z OC sprawcy, czy z własnego AC.
Zgłoszenie z OC sprawcy
Szkodę z OC sprawcy warto zgłosić jak najszybciej – najlepiej niezwłocznie po zdarzeniu. Choć przepisy nie wskazują konkretnego terminu na zgłoszenie szkody, trzeba pamiętać o istotnych terminach przedawnienia roszczeń wobec ubezpieczyciela OC sprawcy:
- Co do zasady roszczenie przedawnia się po 3 latach – termin ten liczony jest od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz o osobie zobowiązanej do jej naprawienia (czyli m.in. o sprawcy i jego ubezpieczycielu),
- Niezależnie od tej wiedzy, roszczenie przedawnia się najpóźniej po 10 latach – licząc od dnia zdarzenia wywołującego szkodę (np. wypadku), nawet jeśli poszkodowany wcześniej nie znał sprawcy lub jego ubezpieczyciela.
Jeśli szkoda wynika z przestępstwa, np. poważny wypadek drogowy spowodowany umyślnie, termin przedawnienia wynosi 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa, niezależnie od wiedzy poszkodowanego.
Zgłoszenie z Autocasco Warty
Jeśli szkoda powstała z Twojej winy lub nie brały w niej udziału osoby trzecie (np. uszkodzenie auta przez grad, zderzenie ze zwierzęciem), odszkodowanie możesz uzyskać z własnej polisy Autocasco (AC).
W Warcie zgłoszenia szkody z AC należy dokonać w ciągu 7 dni od momentu zdarzenia lub od chwili, gdy się o nim dowiesz. W przypadku kradzieży obowiązuje krótszy termin – 1 dzień roboczy, a dodatkowo wymagane jest niezwłoczne zgłoszenie na policję, zwykle w ciągu 12 godzin.
Ubezpieczenie OC/AC
Czas likwidacji szkody zależy w dużej mierze od tego, jak szybko przekażesz wszystkie wymagane dokumenty. W Warcie możesz to zrobić online, np. logując się do serwisu Moja Warta.
Jak długo trwa likwidacja szkody – w jakim czasie będzie wydana decyzja?
Po zgłoszeniu szkody w Warcie, opiekun prowadzący sprawę ma 30 dni na likwidację szkody, licząc od dnia jej zgłoszenia. W tym czasie analizowane są okoliczności zdarzenia oraz kompletowana jest niezbędna dokumentacja. Im szybciej przekażesz wymagane dokumenty i zdjęcia uszkodzonego pojazdu, tym szybciej możliwa będzie wycena kosztów naprawy samochodu i podjęcie decyzji w sprawie odszkodowania.
Jeśli sprawa jest skomplikowana lub wymaga dodatkowych ustaleń, ubezpieczyciel może przedłużyć termin o kolejne 14 dni, informując Cię o przyczynach opóźnienia. To oznacza, że w typowych przypadkach czas wypłaty odszkodowania z Warty nie powinien przekroczyć 30 dni – choć w wyjątkowych sytuacjach może się wydłużyć.
Jak przebiega wycena szkody w pojeździe?
Po zgłoszeniu szkody, Warta przystępuje do wyceny kosztów naprawy pojazdu. W wielu przypadkach możliwe jest wykonanie wyceny na podstawie przesłanych zdjęć uszkodzeń, bez konieczności oględzin rzeczoznawcy.
Jeśli zdecydujesz się na naprawę w warsztacie rekomendowanym przez Wartę, możliwa jest wycena bezpośrednio na miejscu. Pracownik warsztatu wykona oględziny pojazdu, sporządzi kalkulację kosztów naprawy i przekaże dokumentację do Warty. Jest to wygodne rozwiązanie i przyspiesza cały proces.
Warta może również zorganizować wizytę rzeczoznawcy w miejscu, gdzie znajduje się uszkodzony pojazd.
Ubezpieczenie samochodu
Polecane porady
Ten materiał ma charakter marketingowy i reklamowy, został przygotowany w celu popularyzacji wiedzy o ubezpieczeniach i działalności TUiR/TUnŻ Warta, zawiera informacje aktualne na dzień publikacji, które mogą ulec zmianie lub zostać usunięte. Materiał nie stanowi porady prawnej ani porady finansowej.