Samochód

Co warto sprawdzić i wymienić po zakupie używanego samochodu?

Jeżeli kupujesz samochód używany, to musisz liczyć się z koniecznością wykonania podstawowego przeglądu poszczególnych układów. Z pewnością nie unikniesz także drobnych napraw i akcji serwisowych. Ich wykonanie zapewni Ci spokój i komfort podczas użytkowania używanego auta.

Mężczyzna z dzieckiem w używanym aucie

Co zrobić po zakupie używanego samochodu?

Jeszcze zanim skupisz się na technicznych kwestiach związanych z pojazdem, pamiętaj o dopełnieniu niezbędnych formalności po zakupie auta. Chodzi przede wszystkim o:

  • opłacenie podatku PCC w Urzędzie Skarbowym,
  • wykupienie obowiązkowej polisy OC,
  • rejestrację pojazdu w wydziale komunikacji.

Każda z tych kwestii jest bardzo ważna. Niedopełnienie formalności może skutkować nałożeniem kary finansowej przez odpowiedni urząd. W osobnym artykule szczegółowo omawiamy, co zrobić po zakupie używanego samochodu. Dodatkowo warto przeczytać wpis, w którym wyjaśniamy, jak krok po kroku wygląda rejestracja samochodu używanego.
 

Jakie podzespoły sprawdzić po zakupie używanego auta?

Układ zawieszenia

Ważnym elementem diagnostyki używanego auta jest kontrola stanu zawieszenia i geometrii. Pamiętaj, że ma to wpływ na Twoje bezpieczeństwo. Nieprawidłowa geometria jest także przyczyną szybszego zużycia opon. Warto również zweryfikować luzy w układzie zawieszenia. Usterka jednego elementu przekłada się na funkcjonowanie całego układu. Podczas wizyty w warsztacie mechanik sprawdzi sprężyny, wahacze, sworznie i tuleje. Skontroluj także stan amortyzatorów na tzw. szarpaku. Pamiętaj, że układ zawieszenia odpowiada nie tylko za komfort, ale także bezpieczeństwo w czasie jazdy.

 

Układ hamulcowy

Po zakupie używanego auta powinieneś zweryfikować stan układu hamulcowego. Ma on kluczowy wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Dlatego należy sprawdzić jego poszczególne elementy w tym stan tarcz i klocków hamulcowych. Skontroluj także poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby uzupełnij jego braki. W przypadku zużycia tarcz hamulcowych najlepiej wymienić je razem z klockami. Mechanik podczas kontroli hamulców sprawdzi również ślady wycieków na cylinderkach czy „pocenie się” przewodów elastycznych. Należy również skontrolować stan przewodów metalowych. Są one narażone na korozję, która może doprowadzić do ich pęknięcia.

 

Stan akumulatora

Akumulator to element, o którego istnieniu kierowcy bardzo często zapominają. Tymczasem żywotność baterii to średnio 3-5 lat. Wyeksploatowany akumulator grozi niespodziewanym unieruchomieniem samochodu. Dlatego po zakupie warto odwiedzić warsztat zajmujący się sprzedażą i serwisem akumulatorów. Specjalista sprawdzi testerem stopień zużycia baterii. Na tej podstawie oceni konieczność wymiany. Po założeniu nowego akumulatora skontroluje również działanie całego układu ładowania.

 

Diagnostyka komputerowa

Podłączenie do auta specjalnego testera diagnostycznego pozwala uzyskać informacje dotyczące ogólnej kondycji samochodu, a także szczegółowych parametrów pracy wielu podzespołów. W trakcie diagnostyki można rozpoznać kody usterek systemów bezpieczeństwa ABS, ASR, ESP, SRC, EPPC czy poduszek powietrznych. Tester diagnostyczny wykryje także awarię w obrębie układu paliwowego czy sterownika jednostki napędowej. Skontrolowane zostaną istotne parametry jak temperatura czy czasy wtrysku. Diagnostyka komputerowa pomaga szybko rozpoznać stan techniczny poszczególnych podzespołów i układów w pojeździe. To zmniejsza ryzyko niepotrzebnej wymiany sprawnych elementów, a także pogłębienia się usterek i związanych z tym kosztów.

 

Co wymienić w używanym pojeździe?

Niezależnie od zapewnień sprzedającego powinieneś zadbać o wykonanie kilku prac serwisowych przy pojeździe. To standard w przypadku zakupu używanego samochodu. Dzięki temu unikniesz nieprzewidzianej awarii, która może mieć poważne konsekwencje.

Oto lista elementów, którymi powinieneś się zająć po zakupie nowego używanego auta:

Układ rozrządu

Wymiana rozrządu to dosyć kosztowna usługa. Jednocześnie jest to stały element po zakupie używanego auta. Pamiętaj, że pasek rozrządu ulega szybkiemu zużyciu. Jego pęknięcie lub rozerwanie może spowodować poważne uszkodzenie jednostki napędowej. Awaria rozrządu zazwyczaj oznacza konieczność remontu lub zakupu nowego silnika. Czy zatem można ograniczyć się do wymiany samego paska? Dużo lepszym rozwiązanie jest serwis całego rozrządu. Po wymianie paska może się okazać, że awarii ulegnie np. pompa wody. To oznacza konieczność ponownego demontażu całego układu i związane z tym koszty. Dlatego najlepiej wymienić od razu pasek, rolkę napinacza i pompę wody. W Twoim aucie zamiast paska jest łańcuch rozrządu? To nie oznacza, że cały układ jest bezobsługowy. Na pewno warto skontrolować jego stan i napięcie łańcucha.
 

Oleje i filtry

Wymiana oleju silnikowego to nieduży wydatek. Ma jednak kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania całej jednostki napędowej. Olej silnikowy zapewnia smarowanie wewnętrznych elementów silnika. Zmniejsza tarcie, usuwa brud i zanieczyszczenia, a także chroni przed przegrzaniem. Świeży olej doskonale wypełnia te zadania. Wraz z rosnącą liczbą przejechanych kilometrów jego parametry spadają. Olej ulega zanieczyszczeniu brudem oraz resztkami paliwa. W ten sposób traci swoje właściwości. Wymieniając olej, nie zapomnij założyć nowy filtr. Przy okazji wymień także filtr paliwa. Jego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń, które mogą doprowadzić do uszkodzenia wtrysków w samochodzie.
 

Układ zapłonowy

Świece zapłonowe zużywają się po 30-50 tysiącach kilometrów. W jednostkach benzynowych ich zadaniem jest wytworzenie iskry podpalającej mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrze. Zużyte świece zapłonowe prowadzą do problemów z uruchomieniem silnika. Mogą także powodować nieprzyjemne szarpanie w czasie jazdy. Przy okazji sprawdź stan przewodów wysokiego napięcia. Przerwana izolacja również może powodować kłopoty z odpaleniem silnika i jego prawidłową pracą.

 

Układ klimatyzacji

Regularny serwis klimatyzacji jest często zaniedbywany przez użytkowników aut. Tymczasem jego sprawne działanie wpływa na jakość powietrza, jaka dostaje się do kabiny oraz komfort podróżowania. Dlatego po zakupie auta używanego wykonaj serwis klimatyzacji. Specjalista sprawdzi szczelność układu i w razie potrzeby uzupełni poziom czynnika. Nie zapomnij także o wymianie filtra powietrza oraz kabinowego. Zapewnisz optymalne warunki pracy jednostki napędowej i najwyższą jakość powietrza wewnątrz auta. Dobrze także zlecić ozonowanie kabiny. W ten sposób pozbędziesz się wszelkich szkodliwych drobnoustrojów z wnętrza auta.
 

Płyny eksploatacyjne

Płyny eksploatacyjne decydują o prawidłowym działaniu wielu układów w Twoim pojeździe. Dlatego po zakupie warto wymienić płyn chłodzący, płyn hamulcowy oraz olej w skrzyni biegów. Nawet jeśli poprzedni właściciel przekonywał Cię o wykonaniu tych prac serwisowych. Często takie czynności nie są udokumentowane, więc trudno stwierdzić, jak dawno zostały przeprowadzone. Na przykład płyn hamulcowy należy wymieniać co 40-50 tysięcy kilometrów lub co 2 lata. Wykazuje on właściwości higroskopijne. Z upływem czasu rośnie w nim zawartość wody, co obniża skuteczność działania całego układu hamulcowego. Płyn chłodniczy chroni jednostkę napędową przed przegrzaniem, a także wykazuje właściwości antykorozyjne. Niestety bardzo szybko traci swoje optymalne parametry. Co prawda część producentów nie przewiduje wymiany oleju w skrzyni biegów, jednakże doświadczeni mechanicy zalecają jej wykonanie. Tym bardziej że może to ochronić Cię przed kosztowną naprawą przekładni.
 

Czego nie robić po zakupie samochodu używanego?

Po zakupie samochodu używanego powinieneś wstrzymać się  z tuningiem oraz montażem instalacji gazowej. Wielu kierowców od razu chce założyć w aucie LPG, aby od początku użytkowania obniżyć koszty paliwa. Praktyka pokazuje, że nie warto się z tym spieszyć. Najlepiej poczekać ok. 2 miesiące lub do momentu pokonania 2-5 tysięcy kilometrów. Jeśli w tym czasie okaże się, że jednostka napędowa zużywa duże ilości oleju, to konieczna będzie poważniejsza naprawa. Po zamontowaniu instalacji LPG może Ci po prostu zabraknąć na to środków. Jednocześnie samo założenie gazu nie przyniesie oczekiwanych oszczędności. Co prawda przed montażem LPG mechanik powinien ocenić stan silnika, jednak w praktyce bywa z tym różnie.

Kolejną kwestią jest tuningowanie auta. Zarówno mechaniczny, jak i wizualny „upgrade” najlepiej odłożyć w czasie. Dotyczy to w szczególności jednostki napędowej. Przed tuningiem należy dokładnie sprawdzić silnik albo nawet wykonać jego regenerację. Dużą ostrożność zachowaj także przy modyfikacji zawieszenia. Warto najpierw sprawdzić na drodze, czy poszczególne elementy układu są sprawne.

Kompleksowy przegląd używanego auta po zakupie to ważny element profilaktyki i dbałości o bezpieczeństwo. Pamiętaj, że usterki wykryte i naprawione we wczesnej fazie pozwolą Ci uniknąć kosztownych napraw w przyszłości. Dlatego warto wykonać przegląd poszczególnych układów zakupionym samochodzie używanym.

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady