Samochód

Import auta z Japonii – czy to się opłaca?

Import auta z Japonii staje się w Polsce coraz ciekawszą alternatywą dla zakupu samochodów z rodzimego rynku czy sprowadzanych z krajów Europy Zachodniej. Powodem są atrakcyjne ceny, wysoka jakość techniczna i unikalne modele, których nie znajdziemy w ofercie europejskich dealerów. Warto jednak mieć świadomość, że sprowadzenie auta z Japonii to proces wieloetapowy, wymagający znajomości prawa, logistyki i realiów rynkowych. Zatem kiedy taki import jest naprawdę opłacalny?

Widok na ulicę w Japonii

Dlaczego auta sprowadzane z Japonii cieszą się sporym zainteresowaniem?

Japońskie samochody od lat zajmują czołowe miejsca w rankingach niezawodności przygotowywanych przez niezależne instytucje motoryzacyjne. Wynika to między innymi z wysokich standardów produkcji oraz restrykcyjnego systemu przeglądów technicznych w Japonii. Obowiązkowe, kosztowne badania techniczne (tzw. shaken) sprawiają, że pojazdy są regularnie serwisowane i utrzymywane w bardzo dobrym stanie. Dzięki temu używane auta z Japonii często cechują się lepszym stanem technicznym niż wiele pojazdów eksploatowanych w Europie.

Warto wspomnieć także o przebiegach. W dużych japońskich aglomeracjach (Tokio, Osaka, Nagoya) komunikacja publiczna jest tak dobrze rozwinięta, że wielu mieszkańców korzysta z samochodu sporadycznie – głównie w weekendy lub do krótkich przejazdów. W efekcie na rynku wtórnym można znaleźć auta liczące 10–15 lat z przebiegami rzędu 50–80 tys. km, co w Europie jest rzadkością. Dla porównania, wiele samochodów sprowadzanych z Niemiec, Francji czy Włoch to pojazdy po firmowych flotach lub użytkowane na co dzień, często z przebiegami przekraczającymi 200–300 tys. km. To sprawia, że japońskie egzemplarze wyróżniają się nie tylko lepszym stanem technicznym, ale też mniejszym zużyciem eksploatacyjnym.

Kolejnym atutem importu z Japonii są modele trudno dostępne lub wręcz niedostępne na rynku europejskim. Auta sprowadzane z tego kraju to nie tylko popularne miejskie hatchbacki i sedany, ale również wyjątkowe modele przeznaczone wyłącznie na japoński rynek (tzw. JDM – Japanese Domestic Market). Należą do nich m.in. sportowe coupé, takie jak Nissan Skyline, Toyota Chaser czy Mazda RX-7, a także luksusowe sedany pokroju Toyoty Crown czy kompaktowe SUV-y, jak Mitsubishi Pajero Mini. Dla pasjonatów motoryzacji to często jedyna możliwość, by stać się właścicielem unikalnego egzemplarza, który nigdy nie był oferowany w Europie.

Jak sprowadzić auto z Japonii? Poradnik krok po kroku

Proces sprowadzania aut z Japonii nie jest bardzo skomplikowany, ale wymaga czasu i wiedzy. W praktyce większość osób korzysta z usług profesjonalnych pośredników, którzy zajmują się wszystkimi formalnościami – od zakupu przez transport, po odprawę celną i dostarczenie samochodu do Polski.

Cała procedura składa się z kilku etapów:

 

1. Wybór pojazdu 

Najczęściej odbywa się poprzez japońskie aukcje samochodowe. To ogromne platformy, na których codziennie wystawia się setki tysięcy aut. Każdy pojazd otrzymuje kartę aukcyjną zawierającą szczegółowy opis stanu technicznego, historię serwisową i ewentualne uszkodzenia. Dzięki temu można uniknąć przykrych niespodzianek, choć oczywiście zawsze istnieje ryzyko wady ukrytej samochodu. Aby móc wylicytować pojazd, należy posiadać firmę zarejestrowaną w Japonii – tym zadaniem zajmują się firmy pośredniczące.

 

2. Zakup i formalności w Japonii 

Po wygraniu licytacji pośrednik zajmuje się opłaceniem pojazdu i przygotowaniem go do wysyłki. Obejmuje to również wyrejestrowanie samochodu w Japonii oraz organizację transportu do portu.

 

3. Transport auta z Japonii 

Zdecydowana większość pojazdów przewożona jest drogą morską w kontenerach. Koszt transportu auta z Japonii waha się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od gabarytów auta i wybranego portu docelowego (najczęściej Hamburg, Rotterdam lub Gdynia). Transport trwa zazwyczaj 6-8 tygodni.

 

4. Odprawa celna w Polsce 

Po przybyciu samochodu konieczne jest uregulowanie wszystkich należności, czyli cła z Japonii (zwykle 10% wartości pojazdu), podatku VAT (23% w Polsce lub 19% jeśli auto jest sprowadzane do portu w Niemczech) oraz opłacenie obowiązkowej akcyzy na auta z Japonii. Wysokość akcyzy zależy od pojemności silnika – wynosi ona 3,1% dla jednostek do 2000 cm³ oraz 18,6% dla większych.

 

5. Rejestracja auta z Japonii 

Ostatni krok to przystosowanie pojazdu do europejskich przepisów. Często konieczna jest wymiana reflektorów, radia czy wskaźników prędkości. Po przejściu badań technicznych i złożeniu wymaganych dokumentów w wydziale komunikacji auto może zostać zarejestrowane w Polsce.

 

Przeczytaj: Rejestracja auta z zagranicy – co warto wiedzieć?

Ile kosztuje sprowadzenie auta z Japonii?

Zanim zdecydujemy się na import auta z Japonii warto dokładnie przeanalizować wszystkie koszty, jakie się z tym wiążą. Choć ceny zakupu pojazdów na japońskich aukcjach samochodów bywają bardzo atrakcyjne, to ostateczna kwota, którą zapłacimy, obejmuje również szereg dodatkowych opłat i formalności. Na całkowity koszt sprowadzenia auta z Japonii składają się:

  • cena zakupu samochodu na aukcji,
  • prowizja pośrednika (zwykle od 2 do 5 tys. zł),
  • koszt transportu auta z Japonii drogą morską,
  • cło z Japonii (10%),
  • VAT (23% lub 19%),
  • akcyza na auta z Japonii (3,1% lub 18,6% w zależności od silnika),
  • tłumaczenia dokumentów i opłaty związane z rejestracją auta z Japonii (kilkaset złotych),
  • ewentualne koszty modyfikacji technicznych niezbędnych do homologacji.

Łącznie oznacza to, że sprowadzenie średniej klasy pojazdu może podnieść jego cenę o 30-40% w stosunku do kwoty zapłaconej w Japonii. Mimo to, w wielu przypadkach import aut z Japonii pozostaje opłacalny – zwłaszcza przy rzadkich modelach, które na rynku europejskim osiągają znacznie wyższe ceny.

Przeczytaj: Co trzeba zrobić po zakupie auta?

Import auta z Japonii – o czym jeszcze warto pamiętać?

Po sprowadzeniu auta z Japonii niezwykle ważne jest jego ubezpieczenie. Obowiązkowym ubezpieczeniem samochodu jest oczywiście OC posiadaczy pojazdu, ale w przypadku wartościowych modeli warto pomyśleć także o dodatkowej ochronie. Autocasco (AC) to kompleksowe ubezpieczenie pojazdu na wypadek jego uszkodzenia, zniszczenia lub kradzieży. Dla aut sprowadzanych z Japonii, które często są unikalne i drogie w serwisowaniu, to szczególnie istotna kwestia.  Warto też rozważyć zakup ubezpieczeń dodatkowych, zapewniających pomoc w razie awarii, wypadku oraz innych zdarzeń losowych (Assistance, Szyby, Opony Assistance), wsparcie gdy dojdzie do kradzieży pojazdu (Ekstra2000), a także pomoc finansową w przypadku uszkodzenia ciała lub śmierci kierowcy i pasażerów pojazdu (NNW).

Ubezpiecz samochód online

Import auta z Japonii to proces wymagający wiedzy, cierpliwości oraz przygotowania finansowego, ale w wielu sytuacjach niezwykle opłacalny. Samochody z Japonii są zadbane, mają niewielkie przebiegi i często wyróżniają się bogatym wyposażeniem. Choć całkowity koszt sprowadzenia może być wysoki, to rzadkość modeli, ich stan techniczny i długowieczność rekompensują poniesione wydatki. Dzięki wsparciu profesjonalnych pośredników oraz świadomej analizie opłat można zrealizować marzenie o wyjątkowym aucie. 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady