Samochód

Jak jeździć po rondzie zgodnie z przepisami?

Ronda to miejsca, które u wielu kierowców wzbudzają niepokój i wątpliwości. Nie bez powodu – zasady ruchu okrężnego bywają skomplikowane, zwłaszcza na skrzyżowaniach wielopasmowych. Dowiedz się, jak jeździć po rondzie zgodnie z obowiązującymi przepisami, kto ma pierwszeństwo, a także jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy.

Kierowcy jadący po rondzie.

Statystyki pokazują, że na rondach dochodzi do znacznie mniejszej liczby wypadków niż na zwykłych skrzyżowaniach, ale nadal zdarzają się kolizje wynikające z nieprawidłowej interpretacji przepisów. Najczęstsze problemy dotyczą niewłaściwego wyboru pasa przed wjazdem, nieprawidłowego sygnalizowania manewrów oraz błędnego rozumienia zasad pierwszeństwa. Szczególnie trudne są sytuacje z udziałem tramwajów, które mają specjalne uprawnienia w określonych momentach.

Właściwa znajomość przepisów to nie tylko kwestia uniknięcia mandatu, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa własnego i innych uczestników ruchu. Ruch okrężny wymaga od kierowcy ciągłej koncentracji i przewidywania działań innych pojazdów, dlatego warto dokładnie poznać zasady, które obowiązują w różnych typach skrzyżowań okrężnych.

Przeczytaj: Jazda bez pasów – kiedy grozi mandat i ile punktów dostaniesz?

Rodzaje rond i podstawowe zasady ruchu okrężnego

Skrzyżowania o ruchu okrężnym dzielą się na kilka kategorii, każda z nieco innymi zasadami. Podstawą jest rozróżnienie między rondami jednopasmowymi a wielopasmowymi. Na rondzie jednopasmowym poruszasz się tylko jednym pasem ruchu, co znacznie upraszcza manewry. Rondo dwupasmowe lub trzypasmowe wymaga od kierowcy większej uwagi.

W Polsce spotkasz również ronda turbinowe, które są szczególnym rodzajem skrzyżowań wielopasmowych. Charakteryzują się specjalnym oznaczeniem poziomym – białymi liniami, które kierują ruch i wskazują, z którego pasa możesz zjechać w określonym kierunku. Rondo turbinowe zwiększa przepustowość skrzyżowania, ale wymaga od kierowcy ścisłego przestrzegania wyznaczonych tras i wcześniejszego planowania manewru.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie – aktualne przepisy

Pierwszeństwo na rondzie określają przede wszystkim znaki drogowe przed wjazdem. Jeśli przed skrzyżowaniem znajduje się oznakowanie A-7 (trójkąt „ustąp pierwszeństwa”), musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już się na nim znajdują. Pojazd już znajdujący się na rondzie ma zawsze pierwszeństwo przed wjeżdżającym – to podstawowa zasada jazdy po rondzie z takim oznakowaniem.

W przypadku ronda bez znaku „ustąp pierwszeństwa" sytuacja wygląda inaczej. Wówczas traktujemy je jako skrzyżowanie równorzędne i obowiązuje zasada prawej ręki – pojazd nadjeżdżający z prawej strony ma pierwszeństwo. W takiej sytuacji kierowca wjeżdżający na rondo może mieć pierwszeństwo przed pojazdem już znajdującym się na skrzyżowaniu, pod warunkiem, że nadjeżdża z jego prawej strony.

Przeczytaj: Jak dbać o akumulator samochodowy i jak go naładować?

Czy tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie?

Zasada pierwszeństwa tramwaju na rondzie jest jednoznaczna, ale często błędnie interpretowana przez kierowców. Tramwaj na rondzie nie ma pierwszeństwa w momencie wjazdu – wjeżdżający tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa samochodom zgodnie ze wskazaniami znaku „ustąp pierwszeństwa”. W tej sytuacji pojazdy znajdujące się na drodze z pierwszeństwem przejazdu nie muszą przepuszczać pojazdu szynowego.

Jednak, gdy tramwaj jest już na rondzie i chce z niego zjechać, ma bezwzględne pierwszeństwo. Taki zapis w kodeksie drogowym ma na celu umożliwienie tramwajowi sprawne opuszczenia ronda. Pozostałe pojazdy na rondzie muszą ustąpić mu miejsca podczas zjazdu ze skrzyżowania o ruchu okrężnym.

Pamiętaj, że w chwili, gdy to policjant kieruje ruchem, to zawsze on ma pierwszeństwo przed wszystkimi znakami i sygnalizacją.

Rondo dwupasmowe – jak jeździć i zmieniać pasy ruchu?

Jazda po rondzie dwupasmowym wymaga szczególnej uwagi i właściwego planowania manewrów. Na rondzie z dwoma pasami możesz poruszać się lewym pasem, jeśli zamierzasz jechać prosto lub skręcić w lewo. Prawy pas przeznaczony jest głównie do skrętu w prawo i ewentualnie do jazdy na wprost.

Zmiana pasa na rondzie podlega zasadzie prawej ręki – ustępujesz pierwszeństwa pojazdowi z prawej strony. Na rondzie wielopasmowym należy z odpowiednim wyprzedzeniem przesuwać się „do prawej”, a jeśli nie jest to możliwe, nie wolno wymuszać pierwszeństwa. Zjazd z ronda z lewego pasa jest możliwy tylko wtedy, gdy masz pewność, że nie spowoduje to zagrożenia dla innych uczestników ruchu.

Przeczytaj: Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego – co dalej?

Rondo ze światłami i inne sytuacje szczególne

Rondo ze światłami to sytuacja, w której sygnalizacja świetlna kieruje ruchem i ma pierwszeństwo przed znakami drogowymi. W takiej sytuacji pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym określają kolory świateł, a nie oznakowanie drogowe. Zielone światło dla pojazdów oznacza możliwość wjazdu na skrzyżowanie, ale kierowca jest zobowiązany sprawdzić, czy przejście dla pieszych jest wolne i bezpieczne do przejazdu.

Przeczytaj: Fabryczny kolor lakieru po numerze VIN – czy to działa i jak to sprawdzić?

Zasady ruchu na rondzie obejmują również zakaz wyprzedzania na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Nie wolno wyprzedzać innych pojazdów bezpośrednio na rondzie – możesz jedynie zmienić pas ruchu zgodnie z zasadami wyprzedzania. Jeśli rondo jest trzypasmowe, zasady pozostają podobne, ale wymagają jeszcze większej uwagi podczas manewrów.

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady