Samochód

Jakie działania podejmują miasta, by ograniczyć liczbę wypadków?

Wzrost liczby wypadków i kolizji na polskich drogach wciąż stanowi poważne wyzwanie dla władz samorządowych. Miasta coraz intensywniej inwestują w rozwiązania infrastrukturalne, systemy monitoringu oraz edukację mieszkańców, aby poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jakie konkretnie działania podejmują, by ograniczyć liczbę wypadków i poprawić komfort poruszania się po drogach?

Tata z dwójką dzieci przechodzi przez bezpieczne przejście dla pieszych.

Statystyki Komendy Głównej Policji jasno pokazują, że zdarzenia drogowe nadal stanowią ogromny problem. W 2024 r. na polskich drogach doszło do 21 519 wypadków – to wzrost o 3% w porównaniu z 2023 r. W tym samym czasie odnotowano też 390 580 kolizji, czyli o 7% więcej niż rok wcześniej. W zdarzeniach tych zginęło 1896 osób, a 24 782 osoby zostały ranne. 

Przeczytaj: Wykroczenia drogowe – statystyki i najczęstsze przewinienia w Polsce

Najwięcej wypadków ma miejsce w głównych polskich aglomeracjach – Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Łodzi. Eksperci wskazują, że szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania i przejścia, na których dochodzi do potrąceń pieszych i rowerzystów. Z tego powodu samorządy coraz intensywniej inwestują w infrastrukturę drogową, łącząc tradycyjne rozwiązania z nowoczesnymi technologiami.

Przeczytaj: Statystyki wypadków w największych miastach Polski

 

Strefy Tempo 30 a bezpieczeństwo ruchu miejskiego

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu miejskiego są tzw. Strefy Tempo 30. Ich idea polega na ograniczeniu prędkości pojazdów do 30 km/h w określonych obszarach miasta, najczęściej w centrach, na osiedlach mieszkaniowych oraz w pobliżu szkół i przedszkoli.

Takie strefy funkcjonują już m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu. Oprócz poprawy bezpieczeństwa, sprzyjają one upłynnieniu ruchu samochodowego, zmniejszają emisję spalin oraz hałas powodowany przez auta, a także mają pozytywny wpływ na komfort życia mieszkańców.

Samorządy podkreślają, że wdrożenie takich rozwiązań wymaga nie tylko nowych znaków drogowych, ale również przebudowy ulic – zwężania pasów, montażu progów i wyniesionych skrzyżowań. Wszystko to prowadzi jednak do realnego zwiększenia liczby bezpiecznych przejść dla pieszych oraz do poprawy jakości życia w miastach.

Przeczytaj: Zasady zachowania na przejściu dla pieszych

Infrastruktura drogowa a bezpieczeństwo – jak miasta modernizują swoje ulice?

W celu redukcji liczby wypadków oraz poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu miasta coraz częściej łączą inwestycje infrastrukturalne z inteligentnymi technologiami. Współczesna infrastruktura drogowa to nie tylko „zwykłe” remonty dróg i chodników czy rozbudowa ścieżek rowerowych, ale przede wszystkim kompleksowe systemy usprawniające ruch oraz chroniące jego uczestników.

 

Modernizacja przejść dla pieszych

Z roku na rok w polskich miastach przybywa inwestycji w bezpieczne przejścia dla pieszych. Samorządy instalują doświetlenia LED, aktywne znaki ostrzegawcze i czujniki ruchu wykrywające pieszych. Takie rozwiązania znacząco podnoszą bezpieczeństwo przejść dla pieszych – zwłaszcza po zmroku, gdy widoczność jest ograniczona. W niektórych miastach testowane są nawet systemy automatycznego wykrywania pieszych, które uruchamiają światła ostrzegawcze zanim osoba wejdzie na jezdnię.

 

Fotoradary w miastach

Fotoradary to jeden z najskuteczniejszych sposobów walki z nadmierną prędkością, zarówno w miastach, jak i na terenach niezabudowanych. Urządzenia te nie tylko rejestrują wykroczenia – skuteczność fotoradarów ma także charakter prewencyjny, bo kierowcy, którzy wiedzą o ich obecności, rzadziej łamią przepisy. Finansowanie instalacji tego typu urządzeń samorządy mogą pozyskiwać m.in. z środków unijnych – do połowy 2026 r. na polskich drogach pojawi się łącznie 70 fotoradarów sfinansowanych z pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). 

 

Inteligentna sygnalizacja świetlna

Systemy oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na optymalizację sygnalizacji świetlnej w czasie rzeczywistym. Dzięki czujnikom, kamerom i analizie natężenia ruchu, inteligentna sygnalizacja świetlna dostosowuje długość świateł do faktycznych potrzeb – skracając czas oczekiwania, redukując korki i poprawiając płynność ruchu. Co więcej, nowoczesna sygnalizacja świetlna potrafi priorytetyzować ruch komunikacji miejskiej, karetek czy straży pożarnej, co zwiększa efektywność całego systemu transportowego.

 

Fizyczne spowolnienia i przebudowy infrastruktury

Oprócz innowacyjnych technologii, miasta stawiają także na proste, ale sprawdzone rozwiązania fizyczne – wyniesione skrzyżowania, szykany, azyle dla pieszych i ronda. Ich zadaniem jest wymuszenie spowolnienia ruchu oraz zwiększenie widoczności uczestników ruchu. W połączeniu z monitoringiem i oświetleniem LED tworzą one kompleksowy system ochrony użytkowników dróg.

 

Rozwój infrastruktury rowerowej

Coraz większą rolę w miejskim transporcie odgrywa rozbudowa ścieżek rowerowych. Oddzielenie ruchu rowerowego od samochodowego nie tylko podnosi poziom bezpieczeństwa, ale także wspiera ideę zrównoważonego transportu. Zarówno największe, jak i mniejsze polskie miasta od lat konsekwentnie tworzą spójną sieć tras rowerowych, wyposażonych w bezpieczne skrzyżowania i sygnalizację dedykowaną rowerzystom.

Przeczytaj: System Red Light – czym jest i jak działa?

 

Edukacja i świadomość – fundament bezpieczeństwa na drodze

Eksperci podkreślają, że nawet najlepiej zaprojektowana infrastruktura drogowa nie przyniesie trwałych efektów bez zmiany postaw uczestników ruchu. Dlatego miasta coraz częściej organizują kampanie edukacyjne i społeczne, których celem jest rozwijanie świadomości i odpowiedzialności wśród kierowców, pieszych oraz rowerzystów.

Przykładem takiej inicjatywy jest akcja edukacyjno-informacyjna „Na drodze – patrz i słuchaj”, która miała miejsce w marcu 2025 r. Była ona skierowana do pieszych i kierowców, a w jej ramach policjanci przypominali o konieczności przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zachowywania na drodze szczególnej ostrożności – bez zbędnych rozpraszaczy w postaci np. telefonów komórkowych. Przeprowadzono ją m.in. w Łodzi, Opolu, Bydgoszczy i Kielcach. W Krakowie realizowany był program „Bezpieczni 60+”, adresowany do kierowców-seniorów, którzy dzięki warsztatom mogli doskonalić technikę jazdy i zwiększać świadomość swoich ograniczeń. Z kolei w Gdańsku cyklicznie odbywa się akcja „Bezpieczna droga do szkoły”, skierowana do najmłodszych uczestników ruchu, ucząca dzieci prawidłowego zachowania na ulicy.

Kampanie te uzupełniają działania techniczne i inwestycyjne, przypominając, że bezpieczeństwo na drogach zaczyna się od odpowiedzialnych decyzji każdego użytkownika.

Bezpieczeństwo ruchu miejskiego to wspólna sprawa!

Poprawa bezpieczeństwa ruchu miejskiego wymaga współpracy samorządów, służb drogowych i samych uczestników ruchu. Strefy Tempo 30, fotoradary w miastach, inteligentna sygnalizacja świetlna, rozbudowa ścieżek rowerowych i bezpieczne przejścia dla pieszych to tylko część działań, które skutecznie zmniejszają liczbę wypadków.

Jednak nawet najlepsze systemy i technologie nie zastąpią zdrowego rozsądku. Każdy uczestnik ruchu powinien pamiętać, że jego decyzje mają wpływ nie tylko na jego własne bezpieczeństwo, ale też na zdrowie i życie innych. Dlatego tak ważna jest indywidualna odpowiedzialność, a z perspektywy kierowców – dbałość o kondycję techniczną pojazdu.

Warto również zadbać o finansowy aspekt ochrony, wybierając odpowiednie ubezpieczenie samochodu. Niezbędne przy poruszaniu się po drogach jest OC posiadaczy pojazdu, które zabezpiecza interesy ubezpieczonego w sytuacji, gdy posiadacz pojazdu lub kierujący jest obowiązany do pokrycia szkody wyrządzonej pojazdem osobom trzecim. Dodatkowe ubezpieczenie AC może zapewnić wsparcie w razie szkód we własnym pojeździe czy kradzieży. Natomiast ubezpieczenie NNW zapewnia świadczenie po wypadku komunikacyjnym,  w którym kierowca albo pasażerowie doznają trwałego uszczerbku na zdrowiu lub stracą życie.

Przeczytaj: Czy na polskich drogach jest coraz bezpieczniej? Co mówią statystyki policji?

 

Źródła:

obserwatoriumbrd.pl/ostateczne-dane-o-wypadkach-2024/

tychy.policja.gov.pl/k27/ruch-drogowy/biuro-ruchu-drogowego/397309,Strefa-Tempo-30-dostosuj-predkosc-do-obowiazujacych-przepisow.html

malopolska.policja.gov.pl/krk/aktualnosci/aktualnosci/51398,Akcja-edukacyjna-Bezpieczni-60-z-udzialem-policjantow-Wydzialu-Ruchu-Drogowego-K.html

strazmiejska.gda.pl/aktualnosci/podsumowanie-akcji-bezpieczna-droga-do-szkoly,a,7769

businessinsider.com.pl/motoryzacja/nowe-fotoradary-w-polsce-2025-gdzie-stoja-i-jak-dzialaja/bzt0jds

lodzka.policja.gov.pl/el1/aktualnosci/105218,NA-DRODZE-quotPATRZ-I-SLUCHAJquot.html

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady