Samochód

Opony letnie a opony zimowe: czym się różnią i dlaczego ważne jest przejście na zimowe?

Większość kierowców przed sezonem zimowym i wiosennym odwiedza serwisy oponiarskie, aby wymienić ogumienie w samochodzie. Nawet pomimo braku takiego obowiązku w polskim prawie. Decydują o tym przede wszystkim względy bezpieczeństwa, jakie zapewniają opony sezonowe.

Mężczyzna odśnieża samochód

Jak zbudowane są opony letnie?

Opony te są przeznaczone do użytku w okresie wiosenno-letnim. Podczas ich projektowania i produkcji uwzględniane są następujące aspekty:

  • duża częstotliwość przyspieszania i nagłego hamowania,
  • większa prędkość na zakrętach,
  • pokonywanie długich, wielogodzinnych tras.

Opony letnie są wykonane z mieszanki o określonych właściwościach. Jest ona twardsza od surowca stosowanego w ogumieniu zimowym. Dzięki temu znacznie lepiej znosi wysokie temperatury. Ciepło i kontakt z drogą sprawiają, że opony stają się bardziej miękkie. W takich warunkach ogumienie letnie doskonale dopasowuje się do jezdni. Ma to duże znaczenie w kontekście zmiennych warunków drogowych. Konstrukcja opony letniej ma zapewniać niskie opory toczenia. To przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz wolniejsze tempo ścierania bieżnika. Dzięki niskim oporom toczenia opony są także cichsze.

Opony letnie mają mniejszą liczbę rowków. To zwiększa powierzchnię kontaktu gumy z nawierzchnią. Jednocześnie posiadają specjalne żebra bieżnika. To minimalizuje ryzyko poślizgu. Poprawia także parametry opony podczas jazdy w deszczu. Twarda mieszanka gumy zapewnia lepszą sterowność na suchej i mokrej nawierzchni podczas miesięcy letnich.

Niestety opony letnie nie nadają się do jazdy zimą. Mieszanka gumy w niskich temperaturach staje się bardzo twarda, co obniża parametry styku opony z jezdnią. Ponadto guma w niskich temperaturach staje się krucha. Letnia rzeźba bieżnika nie może poradzić sobie z zalegającym śniegiem i błotem pośniegowym oraz mokrą nawierzchnią.

 

Jak zbudowane są opony zimowe?

W procesie produkcji opon zimowych stosowana jest miękka mieszanka gumy, kauczuku oraz sadzy. W składzie występuje więcej krzemionki. Struktura bieżnika składa się z licznych lameli oraz bloków i jest grubsza niż w oponach letnich. Dzięki temu mieszanka gumy zachowuje optymalną elastyczność i nie twardnieje w niskich temperaturach. Podczas jazdy w zimowych miesiącach ogumienie zachowuje bardzo dobrą przyczepność. Z drugiej strony ten typ mieszanki mocno nagrzewa się w wysokich temperaturach. Co to oznacza w praktyce? Jeżdżąc na oponach zimowych latem, możesz zużyć je już nawet po 15 tysiącach kilometrów. W takich warunkach zimowy bieżnik szybciej się ściera i traci swoje optymalne parametry. Jazda latem na takim ogumieniu jest też mniej bezpieczna. Optymalna temperatura pracy dla opon zimowych wynosi poniżej 7 stopni. Kiedy średniodobowe wartości osiągną taki pułap, powinieneś założyć ogumienie na zimę.

W oponach zimowych najczęściej stosowany jest bieżnik kierunkowy. Jego rowki układają się w kształt litery U lub V. Przechodzą od barków do czołowej części opony. Cechą charakterystyczną bieżnika kierunkowego są wysokie właściwości trakcyjne. Dzięki temu doskonale radzi on sobie z zalegającym błotem pośniegowym. Bieżnik opony zimowej jest wyposażony w dodatkowe lamele i rowki, które wbijają się w pokrywę śnieżną. Liczne nacięcia odpowiadają za odprowadzanie wody, błota i śniegu spod kół pojazdu. Dzięki temu łatwiej sterować samochodem. To także skraca drogę hamowania. Boki opony zimowej są rozstawione wąsko. Pomiędzy nimi znajdują się rowki obwodowe.

Ogumienie zimowe z bieżnikiem kierunkowym to dobry wybór niezależnie od pokonywanych tras. Tego typu opony sprawdzą się zarówno w warunkach miejskich, jak i podczas dłuższych wyjazdów.

 

Jak wygląda oznaczenie opon letnich i zimowych?

Na boku opony znajduje się oznaczenie sezonowości ogumienia. W przypadku modeli zimowych możesz spotkać następujące symbole

  • M+S (mud and snow),
  • 3PMSF.

Samo oznaczenie M+S nie dotyczy wyłącznie opon zimowych. To tak naprawdę tylko deklaracja producenta w zakresie oferowanych osiągów. Symbol M+S możesz spotkać także na oponach wielosezonowych. Według producentów informuje on jedynie o dostosowaniu bieżnika do pracy w trudnych warunkach. W praktyce oznaczenie M+S może zostać umieszczone bez poddawania opony testom zewnętrznym.

Opony typowo zimowe są oznaczone symbolem 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake). Oprócz niego na boku opony znajdziesz piktogram płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Ten symbol jest ujednolicony i obowiązuje wszystkich producentów. Stanowi potwierdzenie, że opona posiada właściwości umożliwiające bezpieczne poruszanie się po śniegu. Aby zdobyć oznaczenie 3PMSF, ogumienie musi przejść specjalne testy.

Ogumienie letnie ma na boku symbol chmurki z padającym deszczem lub słońcem. Nie jest ono obligatoryjne. Dlatego różni producenci mogą stosować odmienne oznaczenia. Możesz zatem przyjąć, że jeśli na oponie nie ma symboli typowych dla ogumienia zimowego i wielosezonowego (M+S, 3PMSF), to jest ono przeznaczone do użytkowania w warunkach letnich. Sama nazwa modelu opony może być bardzo sugestywna. Dopisek „Winter” podawany w różnych konfiguracjach jasno wskazuje na przeznaczenie danego modelu. Podobnie jest w przypadku określeń „All Season” czy „All Weather”.

 

Ubezpieczenie turystyczne 

Jakie są różnice między oponami letnimi i zimowymi?

Opony letnie i zimowe różnią się od siebie w zasadniczy sposób. Najlepiej uwidacznia to poniższe zestawienie.

Charakterystyka opon letnich:

  • przeznaczone do użytku w temperaturach przekraczających 7 stopni,
  • zbudowane z twardszej mieszanki, która lepiej zachowuje się przy wysokich temperaturach,
  • mają płycej ponacinany bieżnik,
  • nie mają oznaczenia 3PMFS oraz M+S.

 

Charakterystyka opon zimowych:

  • przeznaczone do użytku w temperaturach poniżej 7 stopni,
  • zbudowane z miękkiej mieszanki, która lepiej sprawdza się w niskich temperaturach,
  • mają głęboki i gęsto ponacinany wzór bieżnika,
  • mają oznaczenie 3PMSF oraz M+S.

 

Dlaczego należy używać opon zimowych?

Podstawową kwestią jest oczywiście bezpieczeństwo. Opony zimowe gwarantują maksymalną przyczepność nawet przy złych warunkach pogodowych. Wszystkie modele tego typu ogumienia składają się z mieszanki, dzięki której guma jest bardziej miękka. To zapewnia stabilną trakcję nawet w niskich temperaturach. Właściwości opon letnich zmieniają się bardzo szybko w zależności od temperatury. W zimie stają się sztywne, przez co oferują mniejszą przyczepność, gorsze właściwości trakcyjne oraz hamowania. Nawet na suchej nawierzchni. Mieszanka gumy w oponach zimowych zapewnia optymalny stopień tarcia w niskich temperaturach. W składzie znajdują się także wypełniacze (krzemionka) oraz plastryfikatory (oleje, żywice). Stanowią one nawet 40% całej mieszanki.

Bieżnik opon zimowych wyróżnia się dużą wytrzymałością. Szerokie i głębokie rowki dużo lepiej radzą sobie ze śniegiem niż ogumienie letnie. Gdy śnieg wciska się w szerokie rowki bieżnika, to poprawie ulega przyczepność i parametry napędowe auta. Dzięki temu samochód lepiej „trzyma się” drogi. Na powierzchni bieżnika występują charakterystyczne zygzakowate wcięcia. Lamele wczepiają się w śnieg i lód, dzięki czemu umożliwiają efektywniejsze napędzanie pojazdu oraz poprawiają kontakt z podłożem. Dodatkowo lamele skutecznie odprowadzają wodę i chronią przed zjawiskiem aquaplaningu.

Przewagę opon zimowych najlepiej pokazują testy wykonane na zaśnieżonej drodze. Długość drogi hamowania na śniegu przy prędkości 100 km/h wynosi odpowiednio:

  • opony zimowe – 160 m,
  • opony letnie – 250 m.

To tylko potwierdza różnice w zakresie bezpieczeństwa. Blisko 100 m dłuższa droga hamowania może decydować o zdrowiu i życiu Twoim oraz pozostałych pasażerów.

 

Dlaczego nie można jeździć na oponach zimowych latem?

Skoro opony zimowe tak dobrze radzą sobie w trudnych warunkach, to…jeszcze lepiej powinny spisywać się latem. Jest to błędne myślenie.  Wbrew pozorom parametry pracy opon zimowych pogarszają się w sezonie wiosenno-letnim. Dużo lepiej spisują się wtedy opony letnie. Ich główne zalety w porównaniu z zimowymi to:

  • skuteczniejsze hamowanie,
  • wyższy komfort podczas jazdy,
  • większa przyczepność na zakrętach,
  • mniejsze zużycie paliwa,
  • większa kontrola podczas aquaplaningu.
     

Wszystko przez zastosowanie innej mieszanki gumy oraz odmienną strukturę bieżnika. Doskonale pokazują to testy. Długość drogi hamowania na suchym asfalcie przy prędkości 100 km/h wynosi odpowiednio:

  • opony letnie - 37 m,
  • opony zimowe – 40 m.

​​​​​​​

Na mokrym asfalcie ta różnica jest nieco większa:

  • opony letnie – 65 m,
  • opony zimowe – 70 m.

Choć w Polsce nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe, to jednak zdrowy rozsądek nie daje innego wyboru. Poruszanie się na ogumieniu letnim po zaśnieżonej drodze jest skrajnie niebezpieczne. Z drugiej strony użytkowanie opon zimowych latem obniża komfort i parametry jezdne, a także powoduje szybsze zużycie. Właśnie dlatego warto stosować ogumienie sezonowe.

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecany porady

Zobacz wszystkie porady