Samochód

Pasek rozrządu - co to jest i jak rozpoznać, czy został uszkodzony?

Pasek rozrządu to jeden z kluczowych elementów silnika, który odpowiada za jego prawidłową pracę, ale również za utrzymanie i działanie różnych dodatkowych komponentów.

Mężczyzna w warsztacie samochodowym sprawdza stan paska rozrządu

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Po czym poznać, że pasek rozrządu został uszkodzony
  • Jak wymienić pasek rozrządu
  • Jaki jest koszt wymiany paska rozrządu

Podczas użytkowania możesz natrafić na różne usterki. Część z nich może być niegroźna i niespecjalnie wpływać na działanie auta, inne mogą być dużo wyraźniejsze i w jasny sposób pogorszą pracę oraz zachowanie pojazdu. Jeszcze inne, szczególnie te dotyczące silnika czy układu napędowego, mogą być wręcz katastrofalne w skutkach, unieruchamiając samochód i powodując znaczne koszty dla użytkownika. Do tej kategorii zalicza się uszkodzenie paska rozrządu. O tym jak rozpoznać, czy został uszkodzony i jak wygląda jego naprawa,  przeczytasz w naszym artykule. 

 

Pasek rozrządu – co to jest?

Mimo kluczowej funkcji w pracy silnika, pasek rozrządu jest niezwykle prostym elementem. W ogromnym skrócie to kauczukowa pętla, która łączy wał korbowy z wałkami rozrządu. Te ostatnie odpowiadają za sterowanie zaworami nad cylindrami. Dodatkowym elementem, przez który niejako przechodzi pasek rozrządu jest napinacz. Jego zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniego naprężenia, tak aby pasek nie ślizgał się po kołach pasowych i nie miał luzów. W niektórych konstrukcjach pasek rozrządu jest zastąpiony łańcuchem, który ma dokładnie takie same zadanie ale jest bardziej wytrzymały.

 

Katastrofalna usterka dla silnika

Uszkodzenie paska rozrządu jest bardzo niebezpieczną usterką i może mieć wręcz katastrofalne skutki dla silnika. Praca rozrządu musi być bardzo precyzyjna i jakiekolwiek zmiany synchronizacji tych elementów prowadzą do uszkodzeń zaworów, cylindrów a w konsekwencji całego silnika. W zawiązku z tym warto dbać o stan paska rozrządu i jego regularne serwisowanie.

Jako jeden z kluczowych elementów silnika, pasek rozrządu wymaga wymiany zgodnie z interwałami podanymi przez producenta pojazdu, zazwyczaj w granicach kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Przy normalnym użytkowaniu i regularnym serwisowaniu auta nie powinniśmy doświadczać większych problemów z tym elementem, a ewentualne problemy czy pierwsze symptomy zużycia powinny zostać zauważone podczas regularnych przeglądów.

 

Sprawdź cenę OC

Jak rozpoznać, czy pasek rozrządu został uszkodzony?

W jaki sposób możesz rozpoznać czy pasek rozrządu został uszkodzony? Przede wszystkim sygnałem powinny być wszystkie dziwne piski dochodzące spod maski, zarówno podczas uruchamiania auta jak i podczas jazdy. Poza tym warto wzrokowo kontrolować stan tego elementu, gdy np. otwieramy maskę, żeby uzupełnić płyn do spryskiwaczy. Jakiekolwiek widoczne uszkodzenia zewnętrzne na pasku rozrządu powinny być lampką ostrzegawczą, abyś jak najszybciej udał się do serwisu.

Pamiętaj, że wymiana paska rozrządu jest dość skomplikowaną operacją, wymagająca nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale również specjalistycznych narzędzi. Jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy na ten temat - warto taką naprawę zlecić odpowiedniemu warsztatowi.

 

Pasek rozrządu w używanym aucie

Jeśli decydujesz się na zakup używanego auta warto rozważyć wymianę paska rozrządu jako jedną z pierwszych czynności serwisowych, obok wymiany oleju, opon czy zakupienia ubezpieczenia. Koszt może wydawać się bardzo duży, ale jest on relatywnie niski, jeśli przyrównamy go do kosztów usunięcia awarii, którą może spowodować wadliwy bądź zużyty pasek rozrządu.

Przy okazji naprawy, warto zlecić również wymianę pompy cieczy chłodzącej, która również jest napędzana paskiem rozrządu. Nawet jeśli jest jeszcze sprawna, to warto skorzystać z faktu, że i tak ponosisz koszty rozebrania części silnika i zdjęcia paska rozrządu. Uchroni nas to przed płaceniem drugi raz za to samo, jeśli pompa będzie wymagała wymiany w niedalekiej przyszłości.

Trochę inaczej sprawa z rozrządem napędzanym łańcuchem. Co do zasady takie konstrukcje są dużo bardziej wytrzymałe i praktycznie bezobsługowe, ale tu również mogą pojawić się problemy, szczególnie w starszych autach z większym przebiegiem. Pierwszym sygnałem, że coś jest nie tak powinny być metaliczne dźwięki docierające spod maski podczas uruchamiania auta. W przypadku łańcucha koszty serwisu będą niestety wyższe.

 

Sprawdź cenę OC Twojego auta

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Koszt wymiany paska rozrządu zależy od modelu samochodu, którym jeździsz. Koszt tego typu części zaczyna się od ok. 500 zł, choć są oczywiście rodzaje aut w przypadku których będzie on znacznie wyższy. Ponadto należy doliczyć koszt usług serwisowych. Na tego typu usłudze lepiej jednak nie oszczędzać, ponieważ może się to skończyć znacznie wyższymi kosztami naprawy w przypadku uszkodzenia silnika.

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecany porady

Zobacz wszystkie porady