Samochód

Wymiana opon letnich na zimowe - jak zrobić to samodzielnie?

Wymiana opon letnich na zimowe nie zawsze musi się odbywać w warsztacie. Koła możesz zdemontować i zamontować samodzielnie. Pamiętaj jednak, że czynność ta tylko z pozoru wydaje się banalnie prosta. Wymiana opon letnich na zimowe wymaga przestrzegania określonych zasad.

Kobieta siedzi w aucie

Jak wymienić opony letnie na zimowe?

Podczas wymiany opon letnich na zimowe zadbaj przede wszystkim o swoje bezpieczeństwo. Demontaż i montaż kół nie należy do skomplikowanych. Pamiętaj, aby dokonywać wymiany w bezpiecznym miejscu i na utwardzonym podłożu. Aby cała procedura przebiegła szybko i sprawnie, postępuj według następującego schematu:

  • Zablokuj drugie koło tej samej osi.

Zaciągnij hamulec ręczny i zostaw auto na pierwszym biegu (w przypadku skrzyni automatycznej wybierz pozycję „P”). Aby uniemożliwić przesuwanie się pojazdu, zablokuj drugie koło tej samej osi. Możesz do tego użyć specjalnego klina lub po prostu cegły czy dużego kamienia. To moment, kiedy najlepiej nieco poluzować śruby. Ułatwi Ci to dalszą pracę.
 

  • Unieś samochód za pomocą podnośnika.

Kiedy samochód jest już stabilny, możesz unieść go za pomocą podnośnika. Przed wykonaniem tej czynności koniecznie zweryfikuj w instrukcji obsługi swojego auta zalecane przez producenta punkty podparcia. W pojazdach osobowych do wyboru są najczęściej dwa miejsca – przy tylnym i przednim kole. Kontroluj cały proces unoszenia samochodu. Jeśli podnośnik zacznie przechylać się, to przerwij czynność. Konieczne będzie ponowne ustawienie lewarka względem nadwozia.
 

  • Odkręć śruby

Odkręcanie śrub jest prostą czynnością. Pamiętaj, aby nie zapierać się o samochód. Możesz nieopatrznie zsunąć go z podnośnika. Po odkręceniu śrub nie kładź ich na ziemi. To może spowodować dodatkowe zabrudzenie.

 

  • Wymień koło

Po zdjęciu koła najlepiej wsunąć je pod wahacz zawieszenia. To zapewnia dodatkowe zabezpieczenie na wypadek zsunięcia się auta z podnośnika. Następnie załóż koło z oponą zimową na piastę.
 

  • Dokręć śruby

Pamiętaj, że przy dokręcaniu śrub ważna jest kolejność. Powinien to robić „na krzyż”. Po wstępnym przykręceniu jednej śruby zamontuj tę położoną po przekątnej. Nie przykręcaj od razu do oporu. Najpierw wkręć śruby ręką, a następnie wykonaj kilka obrotów kluczem.
 

  • Opuść samochód

Powoli opuszczaj auto na podnośniku. Kiedy koła zetkną się z podłożem, możesz dokręcić śruby. Podczas samodzielnego montażu wykorzystaj wyłącznie fabryczny klucz do kół oraz siłę własnych rąk. Narzędzie zostało tak zaprojektowane, aby zapewnić odpowiedni moment dokręcenia śrub. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowych nakładek.
 

Przed wymianą zadbaj o odpowiednie akcesoria, które ułatwią Ci pracę. Przygotuj przede wszystkim:

  • sprawny i stabilny lewarek (podnośnik),
  • klucz do kół,
  • adapter do śrub, jeśli felgi posiadają nakładki antykradzieżowe.
  • rękawice ochronne.
     

Wymiana opon letnich na zimowe wymaga dbałości o wiele szczegółów. Koniecznie pamiętaj o następujących zasadach:

  • Umieść odkręcone śruby w osobnym pojemniku, aby ich przypadkiem nie zgubić.
  • Oczyść i zabezpiecz powierzchnię styku felgi z piastą. Usuń ogniska korozji oraz brud. Użyj do tego celu pilnika, a następnie szczotki drucianej. Gwinty możesz delikatnie posmarować smarem miedzianym. To zmniejszy ryzyko rozwoju korozji.
  • Stosuj nakładki zabezpieczające, które chronią felgi przed uszkodzeniem.
  • Przepompuj koło do ciśnienia o wartości 3,5 bara.

Tak wygląda sama procedura wymiany koła. Podczas tej czynności powinieneś jednak zwrócić uwagę na wiele dodatkowych elementów.
 

Jakie elementy sprawdzić podczas sezonowej wymiany kół?

Podczas wymiany opon letnich na zimowe Warto dokonać małego przeglądu stanu technicznego auta. Przede wszystkim zwróć szczególną uwagę na:

  • stopień zużycia bieżnika,
  • separację, czyli odklejenie poszczególnych elementów bieżnika,
  • przecięcia lub rozdarcia występujące na powierzchni opony,
  • deformację lub uwidocznienie drutówki,
  • występowanie odbarwień lub odparzeń na wewnętrznej stronie opony,
  • uszkodzenie nitek osnowy, które może powodować powstanie wybrzuszeń na boku opony.
     

Koniecznie sprawdź także stan felg. Zwróć szczególną uwagę na następujące elementy:

  • stopień wyrobienia otworów na szpilki,
  • stopień wytarcia rantów,
  • nieszczelność opony spowodowana uszkodzeniem obręczy,
  • nieszczelność w miejscu styku zaworu z felgą.

Elementy te mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Dlatego przy wymianie opon letnich na zimowe powinieneś zweryfikować stan całych kół. Po ich zdemontowaniu warto także zwrócić uwagę na stopień zużycia hamulców. Sprawdź powierzchnie tarcz hamulcowych oraz grubość klocków. Być może nadają się już do wymiany. Pamiętaj, że przy wymianie tarcz obowiązkowo powinieneś założyć także nowe klocki hamulcowe.

 

Ubezpieczenie OC/AC

Jakie są najczęstsze błędy podczas wymiany opon?

Wbrew pozorom podczas standardowej „przekładki” możesz popełnić wiele błędów. W efekcie powoduje to wzrost kosztów eksploatacji pojazdu oraz obniża poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy. Co ciekawe błędy podczas wymiany opon letnich na zimowe zdarzają się nie tylko samym kierowcom, ale także serwisantom w niektórych warsztatach. Dlatego powinieneś zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • Prawidłowość ciśnienia w oponach

Częstym błędem popełnianym przez kierowców jest pompowanie kół „na oko”. Jest to bardzo zawodna metoda. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z informacjami umieszczonymi na naklejce pod klapką wlewu paliwa lub na słupku. Dlaczego jest to tak ważne? Wartość ciśnienia niższa o 1 bar od zalecanego przez producenta powoduje wzrost oporów toczenia nawet o 30%. To generuje większe zużycie paliwa na trasie. Niewłaściwe ciśnienie sprawia, że opona nagrzewa się podczas jazdy i zużywa w nierównomierny sposób. Nadmierna temperatura może spowodować wystrzał w najmniej spodziewanym momencie. Konsekwencją nierównomiernego zużycia jest konieczność wcześniejszej wymiany. A to generuje niepotrzebne koszty. Nieprawidłowe ciśnienie ogranicza przyczepność i stabilność pojazdu. Dodatkowo wydłuża drogę hamowania. Ma to negatywny wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy.

 

  • Kontrola stanu i czystości śrub

Podczas wymiany opon letnich na zimowe wiele osób zapomina o kontroli stanu i czystości śrub. W momencie ściągania felgi z piasty może dojść do sytuacji, gdy otwór obręczy uszkodzi gwint szpilki. To automatycznie obniży parametry śruby. W efekcie po przykręceniu wzrasta ryzyko jej poluzowania. Podobnie „działają” wszelkie zabrudzenia. Zanieczyszczona powierzchnia śruby w bardzo małym stopniu, ale jednak obniża optymalną moc dokręcenia. Podczas wymiany opon letnich na zimowe powinieneś najpierw dokładnie oczyścić śruby, a następnie zweryfikować ich stan. Jeśli stwierdzisz uszkodzenie, to koniecznie wymień element na nowy.
 

  • Prawidłowa technika dokręcania

Wiele serwisów dokręca śruby wyłącznie kluczem pneumatycznym. Takim sprzętem rzadko dysponują użytkownicy prywatni. Gdybyś jednak miał okazję go używać, to pamiętaj, aby pierwsze 3-4 obroty śruby wykonać ręcznie. To da Ci pewność prawidłowego spasowania gwintu śruby z otworem. Jeśli oba elementy zazębią się ze sobą w sposób nieprawidłowy, to od razu poczujesz opór. Używając klucza pneumatycznego, nie masz szans tego wychwycić. Moc automatu po prostu złamie opór, dokręci śrubę i zniszczy fragment gwintu. To obniży siłę dokręcenia i zwiększy ryzyko poluzowania tego elementu w czasie jazdy. Najlepiej najpierw dokręcić śrubę ręcznie, następnie za pomocą klucza krzyżakowego, a na końcu kluczem dynamometrycznym z odpowiednio dobraną siłą.

 

  • Skalibrowany klucz dynamometryczny

Klucz dynamometryczny to kolejne narzędzie, które jest standardem w profesjonalnych warsztatach. Niestety rzadko znajduje się na wyposażeniu zwykłego użytkownika auta. Klucz dynamometryczny pozwala dokręcić śruby z odpowiednim momentem. Jest on ustawiony pod kątem konkretnego samochodu i śruby. Częstym błędem jest używanie identycznej siły niezależnie od pojazdu. To powoduje zbyt mocne lub niedostateczne dokręcenie śrub. W pierwszym przypadku możesz mieć problem z późniejszym odkręceniem koła. W drugiej sytuacji wzrasta ryzyko poluzowania się śruby w czasie jazdy.
 

  • Prawidłowe dokręcenie koła

Rzadko zdarza się, aby nieprawidłowe dokręcenie śrub doprowadziło do odpadnięcia koła w czasie jazdy. Jeśli takie się zdarzają, to zazwyczaj dotyczą felg aluminiowych. Aluminium jest mniej elastyczne od stali. Dokręcenie śrub z nierównomierną siłą może sprawić, że po opuszczeniu pojazdu na ziemię koło ustawi się krzywo względem podłoża. Są to odchylenia rzędu ułamków milimetra. Felga stalowa w takiej sytuacji może się minimalnie ugiąć i zniwelować różnicę. Aluminium niestety nie wybacza takich błędów.
 

Kiedy wymienić opony letnie na zimowe?

Fachowcy zalecają wymianę opon letnich na zimowe w momencie, gdy średnia dobowa temperatura z kilku ostatnich dni nie przekracza 7 stopni. Ogumienie na zimę jest zbudowane z bardziej miękkiej mieszanki gumy. Dzięki temu zachowuje odpowiednią elastyczność i przyczepność w niskich temperaturach. Dodatkowo specyficzna rzeźba bieżnika ma duży wpływ na prowadzenie pojazdu oraz drogę hamowania. Opona zimowa minimalizuje ryzyko utraty przyczepności w czasie jazdy po nawierzchni pokrytej wodą. Zadaniem rowków bieżnika jest odprowadzanie nadmiaru wody spod kół.

Opony zimowe posiadają więcej nacięć (tzw. lameli), co zapewnia lepszą trakcję i przyczepność na ośnieżonej nawierzchni. Nawet na suchym asfalcie ogumienie zimowe zachowuje się lepiej od letniego. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Na naszym blogu szerzej wyjaśniamy, czym różnią się opony letnie od zimowych?

Z wymianą opon letnich na zimowe nie powinieneś czekać do momentu, aż spadnie pierwszy śnieg. Przede wszystkim obserwuj zmieniające się warunki pogodowe. Jeśli temperatura zacznie spadać, to koniecznie zaplanuj wymianę ogumienia. W osobnym artykule szczegółowo omawiamy, jak i kiedy przejść na opony zimowe? 

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady