Samochód

W jaki sposób odpowiednio dobrać opony do swojego samochodu?

Opony odgrywają kluczową rolę, będąc jedyną powierzchnią styku pojazdu z nawierzchnią. Dlatego tak ważny jest ich prawidłowy dobór. Przy wyborze ogumienia należy uwzględnić szereg parametrów. Część z nich niejako narzuca producent danego modelu auta. Wybór innych zależy tylko od Ciebie.

Mechanik i opony

Jakie oznaczenia znajdują się oponach?

Na boku każdej opony znajdują się następujące oznaczenia:

 

Rozmiar opony

Jednym z popularniejszych rozmiarów jest 195/65R15. Wartość 195 to szerokość opony w milimetrach. Liczba 65 oznacza profil opony, czyli procentowy stosunek jej wysokości do szerokości. W tym przypadku 65% z 195 to 126,75 mm. Ostatnie oznaczenie to średnica felgi wyrażona w calach. Wybór właściwego rozmiaru opony ma ogromne znaczenie. Pamiętaj, że w tej kwestii nie masz pełnej dowolności. Producenci określają kilka rozmiarów dla konkretnego modelu auta, spośród których możesz wybierać. Zwróć także uwagę na dopasowanie opony do rozmiaru felgi.
 

Oznaczenie dotyczące warunków użytkowania

Na oponach znajdziesz informacje dotyczące warunków, w jakich mogą być użytkowane. Opony letnie najczęściej mają piktogram chmurki ze słońcem lub deszczem. Ogumienie zimowe posiada oznaczenie 3PMSF i symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Opony całoroczne są oznaczane symbolem M+S. Pamiętaj, że takie samo oznaczenie mogą mieć także modele zimowe. Nie jest to jednak standardem. Jeśli chcesz kupić opony typowo zimowe, to kieruj się symbolem 3PMSF. Znaczące są także nazwy samych modeli, które często mają sugestywne określenia jak „All Season”, „All Weather”, „Winter” czy „Snow”.
 

Indeks prędkości

To parametr oznaczający maksymalną prędkość, z jaką możesz poruszać się na danej oponie. Indeks prędkości należy dobierać pod kątem maksymalnych osiągów konkretnego pojazdu. Na boku opony znajdziesz następujące oznaczenia tego parametru

  • M - do 130 km/h
  • N - do 140 km/h
  • P - do 150 km/h
  • Q - do 160 km/h
  • R - do 170 km/h
  • S - do 180 km/h
  • T - do 190 km/h
  • H - do 210 km/h
  • V - do 240 km/h
  • W - do 270 km/h
  • Y - do 300 km/h


Indeks nośności

To parametr określający maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy szybkości oznaczonej indeksem prędkości. W poszczególnych modelach możesz znaleźć następujące wartości:

  • 85 - 515 kg,
  • 86 - 530 kg,
  • 87 - 545 kg,
  • 88 - 560 kg,
  • 89 - 580 kg,
  • 90 - 600 kg,
  • 91 - 615 kg,
  • 92 - 630 kg,
  • 93 - 650 kg,
  • 94 - 670 kg,
  • 95 - 690 kg,
  • 96 - 710 kg,
  • 97 - 730 kg,
  • 98 - 750 kg,
  • 99 - 775 kg,
  • 100 - 800 kg,
  • 101 - 825 kg,
  • 102 - 850 kg.

 

Na oponach znajdują się także informacje dotyczące daty produkcji oraz wskazówki montażowe w formie strzałki wskazującej kierunek toczenia zamontowanej opony.

Zalecany rozmiar opony, indeks nośności oraz prędkości znajdziesz w instrukcji obsługi swojego pojazdu. Warto stosować się do tych zaleceń przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa.

​​​​​​​

Jakie parametry uwzględnić przy wyborze opon?

Parametry opon są umieszczane na specjalnych etykietach i oznaczane literami od A do E. Najlepsze właściwości mają opony opisane symbolem A. Obecnie obowiązuje nowy wzór etykiet. Uwzględniają one następujące właściwości:

  • Efektywność energetyczna i opory toczenia

Dzięki niskim oporom toczenia opona zużywa mniej energii, co pozwala zredukować spalanie oraz emisję szkodliwych związków do atmosfery.

 

  • Przyczepność opony na mokrej nawierzchni

To parametr bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo podróżowania. Określa się go podczas testów na mokrej i utwardzonej nawierzchni. Auto porusza się z prędkością 85 km/h po prostym odcinku. W określonym punkcie włączane są hamulce i rozpoczyna się analiza drogi hamowania.
 

  • Głośność opony

Zewnętrzny hałas podawany w decybelach. Za „głośne” uznaje się modele opon oznaczone symbolem C. Pamiętaj jednak, że nawet najgłośniejszy model nie przekracza dopuszczalnej normy. Ciche opony są przyjazne dla otoczenia. Jest to szczególnie ważne w aglomeracjach miejskich z dużym natężeniem ruchu.
 

  • Przyczepność na śniegu

Parametry oznaczające możliwość używania opon w określonych warunkach zimowych. Ten symbol jest umieszczany na oponach produkowanych na rynek skandynawski i fiński. Takie ogumienie jest dostosowane do bardzo niskich temperatur oraz długo zalegającej pokrywy śniegu i lodu. Jednocześnie te opony mają mniejszą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni w temperaturze ok. 0 stopni. Dlatego kierowcy poruszający się po drogach Europy Środkowej nie powinni wybierać ogumienia z tym oznaczeniem.

Na rynku nie ma opony idealnej, która uzyskałaby najwyższe oceny we wszystkich omówionych wyżej kategoriach. Dlatego przy wyborze najlepiej uwzględnić parametry, na których zależy Ci najbardziej. Pamiętaj jednak, że kluczowe znaczenie powinieneś uwzględnić przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa.
 

Sprawdź cenę ubezpieczenia OC

Jakie rodzaje opon wyróżniamy?

Wyróżniamy trzy rodzaje opony, a więc letnie, zimowe oraz całoroczne. Różnią się one między sobą składem mieszanki użytej do produkcji, strukturą bieżnika oraz parametrami.

  • Opony letnie

Są zbudowane z mieszanki gumy, która zapewnia doskonałą przyczepność i sterowność pojazdu na suchej oraz mokrej nawierzchni. Ogumienie na lato wykazuje niższe opory toczenia. Dzięki temu zapewnia większą oszczędność paliwa i mniejszy hałas. Bieżnik opony letniej jest bardziej opływowy od zimowej i ma mniejszą liczbę rowków. W ten sposób uzyskuje maksymalną powierzchnię styku z jezdnią. To poprawia skuteczność hamowania oraz przyczepność w miesiącach letnich. Niestety właściwości opony powodują, że nie nadaje się ona do użytkowania w sezonie zimowym. W temperaturze poniżej 7 stopni mieszanka staje się twarda i krucha. Konstrukcja bieżnika nie radzi sobie z zalegającym śniegiem i błotem.
 

  • Opony zimowe

Gwarantują świetną przyczepność na nawierzchni pokrytej śniegiem i lodem, a także na mokrej jezdni przy niskich temperaturach. Mieszanka, z której zbudowane jest ogumienie, zawiera więcej naturalnej gumy. W efekcie opony zimowe nie twardnieją w temperaturze poniżej 7 stopni. Przez całą zimę opona pozostaje elastyczna, co skraca drogę hamowania. Bieżnik opon zimowych ma głębsze bloki. Ich zadaniem jest wbijanie się w śnieg i lód, aby zapewnić lepszą przyczepność. Opona zimowa ma więcej lameli, które odprowadzają wodę i błoto pośniegowe spod opony. Niestety taka mieszanka gumy w warunkach letnich robi się bardzo miękka. To powoduje szybsze zużywanie oraz wyższe opory toczenia, które przekładają się na większe zużycie paliwa oraz duży hałas.

 

  • Opony całoroczne

To rodzaj kompromisu pomiędzy ogumieniem zimowym i letnim. Mieszanka, z jakiej zostały wykonane, gwarantuje dobrą przyczepność w każdych warunkach. Struktura bieżnika zapewnia dużą powierzchnię styku z podłożem, a jednocześnie dobrze odprowadza wodę i błoto pośniegowe. Pamiętaj jednak, że opony całoroczne nie dorównają parametrom ogumieniu sezonowemu. Ich wybór należy dostosować do charakteru pokonywanych tras i rocznych przebiegów. Z racji pośredniej mieszanki gumy opony całoroczne są narażone na szybsze zużycie od ogumienia sezonowego.

 

Jaki rodzaj bieżnika wybrać?

Opony do samochodów osobowych różnią się między sobą rodzajem zastosowanego bieżnika. Wyróżniamy 3 główne typy – kierunkowy, symetryczny i asymetryczny. Każdy z nich ma określone właściwości.

  • Bieżnik kierunkowy

Ma układ rowków przypominający literę „U” lub „V” (wzór w jodełkę). Poprzeczne rowki są ułożone symetrycznie i ustawione pod takimi samymi kątami w stosunku do siebie. Taka struktura zapewnia bardzo dobre właściwości trakcyjne oraz dużą stabilność opony. Ogumienie kierunkowe świetnie sprawdza się na mokrej nawierzchni. Szczególnie podczas hamowania oraz dynamicznego ruszania z miejsca. Opony kierunkowe to dobry wybór dla właścicieli aut sportowych oraz pojazdów o dużej mocy. Mankamentem tego typu ogumienia jest dosyć duża głośność. Ich rzeźba jest także nieco bardziej podatna na ząbkowanie, czyli nierównomierne ścieranie bieżnika.

 

  • Bieżnik symetryczny

To najprostsza i najtańsza w produkcji konstrukcja. W jego przypadku układ bloków i rowków jest symetryczny. Najczęściej jest on stosowany w ogumieniu ekonomicznym. Bieżnik symetryczny sprawdzi się w autach miejskich o małych gabarytach. Opony o takiej strukturze są dosyć wytrzymałe i mają niskie opory toczenia. To przekłada się na mniejsze spalanie. Ich wadą są niższe od pozostałych typów parametry trakcyjne. To oznacza, że nie nadają się do dynamicznej jazdy z dużą prędkością.

 

  • Bieżnik asymetryczny

Jest najbardziej zaawansowany spośród wszystkich typów. Jego rzeźba po prawej i lewej stronie różni się od siebie. Zadaniem wewnętrznej części jest skuteczne odprowadzanie wody spod kół i zapewnienie optymalnej przyczepności na mokrej nawierzchni. Zewnętrzna część odpowiada za bezpieczeństwo jazdy na suchej drodze. Bieżnik asymetryczny zapewnia doskonałe zachowanie opony praktycznie w każdych warunkach. Gwarantuje dobre właściwości trakcyjne przy wysokich prędkościach oraz komfort jazdy.

 

Ubezpieczenie samochodu

Jak wybór opon wpływa na prowadzenie pojazdu?

Producenci określają zalecane rozmiary ogumienia do każdego z oferowanych modeli. Dobór odpowiednich opon i felg zapewnia maksymalne bezpieczeństwo oraz komfort w czasie jazdy. Zazwyczaj masz pole manewru i możesz wybierać spośród kilku zalecanych rozmiarów, które są dedykowane dla Twojego auta. Co się stanie, jeśli zamontujesz opony w rozmiarze, który nie znajduje się na tej liście? Najczęściej taka sytuacja powoduje:

  • Niewłaściwe działanie mechanizmów bezpieczeństwa

Nieprawidłowe ogumienie ma negatywny wpływ na działanie systemu antypoślizgowego czy układu kontroli trakcji. Wynika to z błędnych odczytów parametrów jezdnych, które są niezgodne z rzeczywistością.

 

  • Ponadnormatywne zużycie elementów zawieszenia

Jeśli wybierzesz opony o zbyt dużej średnicy i za niskim profilu, to ryzykujesz szybszym zużyciem elementów zawieszenia. To w prosty sposób przełoży się na obniżenie komfortu jazdy. W dłuższej perspektywie spowoduje konieczność wymiany poszczególnych podzespołów.
 

  • Pogorszenie przyczepności

Zbyt szerokie opony o niskim profilu zwiększają ryzyko aquaplaningu. Dodatkowo obniżają komfort jazdy i utrudniają manewrowanie samochodem w miejscu.
 

  • Wydłużenie drogi hamowania

Przy zbyt wąskich oponach spada przyczepność i wydłuża się droga hamowania. Ponadto obniżają one stabilność auta w czasie pokonywania zakrętów. Powodują także nieprawidłowe działanie systemu ABS. Odczujesz to przede wszystkim w przypadku opon zimowych.

 

  • Niepoprawne wskazania prędkościomierza

Niewłaściwe wskazania prędkościomierza zwiększają ryzyko przekroczenia przepisów dotyczących ograniczenia prędkości. To z kolei grozi mandatem karnym.

 

Wybór opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu w czasie jazdy. Dlatego warto dokładnie przeanalizować wszystkie parametry ogumienia przed podjęciem ostatecznej decyzji. To pozwoli Ci przemieszczać się samochodem sprawnie, szybko, wygodnie, a przede wszystkim bezpiecznie.

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady