Zadbaj o prawidłowe ciśnienie opon samochodu
Pierwsza kwestia, której nie należy pominąć w przypadku opon, to regularna kontrola ciśnienia powietrza — najlepiej raz w miesiącu i gdy ogumienie jest zimne. Warto to także robić przed każdą dłuższą podróżą, np. weekendową wycieczką samochodem przez Słowację. Informację na temat zalecanego ciśnienia znajdziesz np. na tabliczce znamionowej samochodu, która może znajdować się po wewnętrznej stronie drzwi koło kierowcy, w schowku po stronie pasażera czy wewnętrznej stronie drzwi koło kierowcy.
Skutki nieprawidłowo napompowanych opon mogą być dotkliwe. W przypadku zbyt niskiego ciśnienia dochodzi do utraty przyczepności, wydłużenia drogi hamowania, podwyższonego spalania paliwa czy opóźnionej reakcji pojazdu na ruchy kierownicą. Dodatkowo cierpią na tym również same opony — mowa tu o przyspieszonym i/lub nieregularnym zużyciu bieżnika czy nagrzewaniu się ich boków, co z kolei stwarza ryzyko powstawania uszkodzeń mechanicznych.
Z ciśnieniem nie warto też przesadzać. Zbyt mocno napompowane opony gorzej tłumią nierówności i są bardzo podatne na pęknięcia, a dodatkowo przyczyniają się do szybszego zużycia układu zawieszenia. Oczywiście właściwości trakcyjne także ulegają pogorszeniu.
Kontroluj regularnie stan ogumienia i głębokość bieżnika
Jednym z aspektów dbania o komplety wielosezonowe jest ich częsta kontrola pod kątem występowania objawów zużycia opon. Jakiekolwiek deformacje, wybrzuszenia, sparcenia czy pęknięcia i rozdarcia kwalifikują ogumienie do jak najszybszej wymiany na nowe. Opony będą także zużyte, gdy minie ich data przydatności, czyli ok. 10 lat od daty produkcji. Można ją łatwo sprawdzić, korzystając z kodu DOT na boku opony. Ostatnie cztery cyfry oznaczają tydzień i rok, w którym ją wyprodukowano, np. 1518 (15. tydzień 2018 roku).
Weryfikacja stanu ogumienia obejmuje również pomiary grubości bieżnika opony. Jego stopniowe zużycie nie jest powodem do niepokoju, ale warto to kontrolować, ponieważ nadmiernie starte rowki negatywnie wpływają na właściwości trakcyjne danego kompletu. Według przepisów minimalna grubość bieżnika wynosi 1,6 mm, choć zdaniem wielu ekspertów nie powinien być cieńszy niż 3-4 mm.
Pamiętaj, że jeśli dana opona będzie wymagała wymiany, na jednej osi muszą znajdować się modele identyczne co do rozmiaru, firmy, modelu i stanu technicznego — tak wynika z przepisów dotyczących ogumienia. Niepasująca do reszty opona może negatywnie wpłynąć na żywotność całego kompletu, a do tego stwarza ryzyko otrzymania mandatu, gdzie według aktualnego taryfikatora to nawet 3 000 złotych kary.
Masz ogumienie całoroczne? Rotuj opony co pewien czas
W przypadku pojazdów z napędem tylko na tył lub przód może dojść do nierównomiernego zużycia opon, które będzie większe na osi napędzającej. Jest jednak na to sposób, który polega na rotowaniu opon, czyli zamianie kół miejscami (te z tylnej osi przekładane są na przednią i odwrotnie). To szczególnie ważne w przypadku kompletów wielosezonowych, ponieważ są używane bez przerwy, przez cały rok.
Rotowanie sprawi, że ogumienie posłuży przez dłuższy czas. Wyeliminuje to również konieczność wcześniejszego zakupu nowych opon na jedną oś, kiedy te na drugiej będą jeszcze sprawne. Cały zabieg można wykonać samemu, ponieważ wymagany jest tylko klucz do kół i lewarek/podnośnik. Najlepiej rotować opony co ok. 10 000 km.
Nie przeciążaj samochodu
Nawet najlepsze opony całoroczne mogą dużo szybciej się zużywać, jeśli dojdzie do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Wbrew pozorom nie jest to bardzo rzadkie zjawisko — wystarczy wyobrazić sobie 5-osobową rodzinę, która jedzie autem na dwutygodniowy wyjazd narciarski z pełnym bakiem, kompletem bagaży i zestawem sprzętu sportowego dla każdej osoby.
Przeciążenie pojazdu nie tylko negatywnie wpływa na same opony i felgi, ale skutkuje też m.in. pogorszeniem się sterowności czy przyspieszeniem zużycia układu hamulcowego. Nie dziwi więc fakt, że to wszystko (pośrednio lub nie) wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.
Wyważenie kół i ustawienie zbieżności a żywotność opon całorocznych
Równie ciekawym sposobem na zachowanie opon wielosezonowych w dobrym stanie jest wyważanie kół, polegające na równomiernym rozłożeniu masy koła wokół środka jego obrotu. Wyważenie zwiększa również komfort jazdy i zapobiega powstawaniu poważniejszych usterek mechanicznych.
Koła powinno się wyważać co ok. 5 000 km, ale jest to szczególnie zalecane m.in. przy każdej wymianie opon, po uderzeniu kołem w wystający element, wjechaniu w dużą nierówność, awaryjnym hamowaniu, wypadku czy kolizji.
W kontekście wydłużenia żywotności ogumienia nie należy również zapominać o ustawianiu zbieżności, czyli odpowiedniego kąta schodzenia lub rozchodzenia się kół. Ich geometrię powinno się regulować co 30 000 km lub np. po wymianie elementów zawieszenia i układu kierowniczego.