Samochód

Leasing a wypadek komunikacyjny lub kolizja – co zrobić, jeśli w trakcie umowy leasingowej doszło do szkody?

Leasingujesz samochód i chcesz wiedzieć, co zrobić w razie wypadku bądź kolizji? Kogo powiadomić i jak skorzystać z polisy OC sprawcy lub własnego autocasco (AC)? Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się krok po kroku, jak postępować – zarówno jeśli jesteś poszkodowanym, jak i sprawcą zdarzenia.

Znajomi rozmawiają w leasenowanym aucie

Jak zapobiec powiększeniu się szkody po wypadku auta w leasingu?

Każdy uczestnik zdarzenia drogowego – niezależnie od tego, czy prowadzi auto prywatne, czy leasingowane – ma obowiązek zapobiegać powiększaniu się szkody. W przypadku pojazdu w leasingu należy dodatkowo pamiętać o zapisach z umowy leasingowej oraz Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), które mogą zawierać konkretne wymagania.

Stłuczka samochodem leasingowym – co zrobić krok po kroku?

  1. Zatrzymaj pojazd i zabezpiecz miejsce zdarzenia – włącz światła awaryjne, ustaw trójkąt ostrzegawczy, załóż kamizelkę odblaskową.
  2. Udziel pomocy i wezwij służby – jeśli są osoby ranne lub sytuacja tego wymaga.
  3. Udokumentuj zdarzenie – wykonaj zdjęcia uszkodzeń, pozycji pojazdów, znaków i warunków drogowych.
  4. Spisz oświadczenie o zdarzeniu lub protokół z policją – zwłaszcza, jeśli to nie Ty jesteś sprawcą.
  5. Zabezpiecz pojazd przed dalszymi uszkodzeniami – np. zaklejając szybę czy odholowując auto.
  6. Jak najszybciej zgłoś szkodę – zarówno do ubezpieczyciela, jak i leasingodawcy.
  7. Nie naprawiaj auta na własną rękę – leasingodawca może wymagać naprawy w ASO lub wskazanym serwisie.
  8. Czekaj na decyzję ubezpieczyciela i dalsze instrukcje – w przypadku aut leasingowanych szkody najczęściej są likwidowane bezgotówkowo, z rozliczeniem bezpośrednio z warsztatem.

Ubezpieczenie OC 

Leasing – zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela i leasingodawcy 

Niezależnie od tego, czy szkoda powstała z winy innego kierowcy, czy z Twojej, zgłoszenia należy dokonać zarówno do ubezpieczyciela, jak i leasingodawcy. Właścicielem pojazdu formalnie jest leasingodawca, dlatego powinien być na bieżąco informowany o przebiegu likwidacji szkody.

 

Auto w leasingu a szkoda z OC sprawcy

Jeśli jesteś poszkodowanym w zdarzeniu, koszty naprawy są pokrywane z OC posiadacza pojazdu -sprawcy wypadku. W takiej sytuacji:

  • Zgłoś szkodę jak najszybciej – po 3 latach, liczonych od dnia, w którym dowiedziałeś się o szkodzie i o osobie za nią odpowiedzialnej, roszczenia ulegają przedawnieniu. Roszczenie przedawnia się po 10 latach od dnia zdarzenia.
  • Zgłoszenia można dokonać online przez stronę warta.pl lub telefonicznie.
  • Potrzebne będą zdjęcia uszkodzeń i dowód rejestracyjny.

Przeczytaj: Jak zgłosić szkodę komunikacyjną w Warcie?

 

Zgłoszenie szkody samochodu w leasingu z AC

Jeśli to Ty jesteś sprawcą albo doszło do szkody bez udziału osób trzecich (np. na skutek gradu, czy działania zwierząt), konieczne będzie skorzystanie ze swojej policy autocasco (AC). Jak to zrobić?

  • Zgłoszenia szkody należy dokonać zazwyczaj w ciągu maksymalnie 7 dni (szczegółowe informacje znajdziesz w OWU), a w przypadku kradzieży – najczęściej w ciągu 1 dnia roboczego.
  • Kradzież trzeba niezwłocznie zgłosić także na policję – zazwyczaj w ciągu 12 godzin.
  • Zgłoszenia dokonasz na stronie warta.pl poprzez formularz online lub telefonicznie.

Przeczytaj: Ubezpieczenie AC – czy jest konieczne przy leasingu?

Jak przebiega likwidacja szkody w samochodzie leasingowanym?

Zgłoszona szkoda – zarówno z polisy OC sprawcy, jak i z AC – powinna zostać rozpatrzona w ciągu 30 dni od daty jej zgłoszenia. Jeżeli termin ten nie może zostać dotrzymany, ubezpieczyciel musi poinformować o przyczynie opóźnienia i przewidywanej dacie zakończenia postępowania.

W przypadku AC szczególne znaczenie ma zakres ochrony określony w OWU. Najszerszy zakres zapewniają polisy AC w wariancie all risks (tzw. ubezpieczenie od wszystkich ryzyk), z której wypłacane jest odszkodowanie w przypadku kradzieży i każdego nagłego zdarzenia powodującego uszkodzenie lub całkowite zniszczenie samochodu, które nie zostało wyłączone w warunkach ubezpieczenia. 

Szkoda w samochodzie leasingowanym a bezgotówkowa likwidacja

W leasingu najczęściej stosowany jest wariant bezgotówkowy – ubezpieczyciel rozlicza się bezpośrednio z warsztatem (zwykle ASO). 

Warto pamiętać, że wielu ubezpieczycieli współpracuje z siecią rekomendowanych warsztatów, które spełniają określone standardy jakości, zapewniają gwarancję na naprawy i sprawną obsługę dokumentów. W przypadku leasingu często to leasingodawca rekomenduje konkretny tryb naprawy (np. tylko w ASO), dlatego wszelkie ustalenia dotyczące sposobu likwidacji szkody należy wcześniej z nim skonsultować.

Szkoda w leasingowanym samochodzie to sytuacja wymagająca szybkiego i dokładnego działania. Pamiętaj, aby zawsze zgłaszać wszelkie uszkodzenia zarówno ubezpieczycielowi, jak i leasingodawcy oraz przestrzegać warunków umowy leasingowej. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych problemów i będziesz mieć pewność, że likwidacja szkody przebiegnie sprawnie i bez niespodzianek. 

Przeczytaj: Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy wyborze ubezpieczenia auta w leasingu?

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady