Samochód

Jakie są najważniejsze różnice między autostradami dwujezdniowymi i jednojezdniowymi?

Drogi szybkiego ruchu dwujezdniowe i jednojezdniowe różnią się między sobą przede wszystkim klasą. To z kolei skutkuje kolejnymi różnicami, obejmującymi m.in. ich oznakowanie, ograniczenia prędkości, możliwość holowania czy obowiązek opłaty za przejazd.

Rodzaje dróg szybkiego ruchu

Drogi szybkiego ruchu umożliwiają sprawne i komfortowe pokonywanie w szczególności dłuższych odległości. Do ich grona zaliczane są autostrady (klasa A) i tzw. ekspresówki (klasa S). Droga szybkiego ruchu może występować w dwóch wariantach:

  • jednojezdniowej,
  • dwujezdniowej.

Dwie lub jedną jezdnię mogą mieć jedynie drogi ekspresowe. Autostrady, według definicji podanej w Ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, muszą posiadać oddzielne jezdnie dla obu kierunków ruchu, oddzielone od siebie pasem dzielącym. W wyjątkowych sytuacjach mogą mieć jedną jezdnię, np. na obszarze prac remontowych. Nie ma jednak polskiej darmowej lub płatnej autostrady, która domyślnie jest jednojezdniowa.

 

Pierwsza zasadnicza różnica jest więc następująca: droga szybkiego ruchu dwujezdniowa może być zarówno autostradą, jak i drogą ekspresową. Z kolei drogi jednojezdniowe występują jedynie jako tzw. ekspresówki.

 

Drogi szybkiego ruchu dwujezdniowe i jednojezdniowe — znaki drogowe

Kolejne różnice między takimi drogami dotyczą ich oznaczeń. Podstawowe znaki drogowe na polskiej autostradzie to przede wszystkim D-9 i D-10, które kolejno informują o jej początku lub kontynuacji i końcu.
Początek lub kontynuację i koniec drogi ekspresowej sygnalizują inne oznaczenia, czyli znaki D-7 i D-8.

Drogi szybkiego ruchu jednojezdniowe i dwujezdniowe mogą charakteryzować się też innymi różnicami w oznaczeniach. Powyższe znaki są jednak podstawą, jeśli chodzi o rozróżnienie tych dwóch tras.
 

Droga szybkiego ruchu dwujezdniowa a jednojezdniowa — ograniczenia prędkości

Zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami prędkości, samochody osobowe, motocykle i pojazdy o DMC do 3,5 t mogą poruszać się po jednojezdniowych drogach szybkiego ruchu z prędkością do 100 km/h. W przypadku dwujezdniowych ekspresówek limit wzrasta do 120 km/h. Najszybciej można pojechać na autostradzie, gdzie ograniczenie wynosi 140 km/h.

Trzeba jednak zaznaczyć, że zarządca drogi ma prawo wprowadzić dodatkowe limity. Będzie tak w przypadku m.in. nienormatywnego łuku, prac remontowych czy innych uwarunkowań technicznych trasy. Zwykle należy też zachować dużo niższą prędkość w obrębie węzłów autostradowych i tych na ekspresówce czy wyznaczonych miejsc na postój.

Zwracanie uwagi na znaki i stosowanie się do przepisów jest jedną z podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po autostradzie w Polsce. Dlatego też warto zawsze pamiętać o obowiązujących ograniczeniach prędkości i w ten sposób zminimalizować ryzyko kolizji lub wypadku
 

Ubezpieczenie OC/AC

Holowanie na drogach szybkiego ruchu

Jednojezdniowe drogi szybkiego ruchu dopuszczają możliwość holowania samochodu innym pojazdem przy użyciu linki holowniczej — taka sama zasada obowiązuje również w przypadku dwujezdniowych ekspresówek. Należy jednak pamiętać o spełnieniu podstawowych przepisów, obejmujących m.in. umieszczenie trójkąta ostrzegawczego z tyłu holowanego auta.

Jeśli dojdzie do awarii na autostradzie, konieczne będzie wezwanie pomocy drogowej. Na drogach dwujezdniowych z ograniczeniem prędkości do 140 km/h holować mogą jedynie specjalnie przeznaczone do tego pojazdy (potocznie nazywane lawetami).

Poważniejsza usterka w trakcie jazdy autostradą może zdarzyć się każdemu kierowcy. Z tego względu, aby uniknąć niepotrzebnego stresu i móc szybko rozwiązać powstały problem, warto pomyśleć o wykupieniu dodatkowej ochrony, np. w postaci ubezpieczenia assistance, które oferuje m.in. pokrycie kosztów pomocy serwisowej i holowania.

 

Autostrady i drogi ekspresowe — opłata za przejazd

Niektórzy kierowcy mogą zastanawiać się, czy jazda niektórymi drogami ekspresowymi wymaga zapłaty za przejazd. W przypadku motocykli, samochodów osobowych i pojazdów o DMC do 3,5 t poruszanie się drogami ekspresowymi jest całkowicie bezpłatne. Kierowcy np. ciężarówek są jednak objęci systemem e-TOLL.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku autostrad — choć większość takich dróg jest obecnie darmowa dla pojazdów o DMC do 3,5 t (przykładem niech będzie A1), to niektóre z nich nadal są płatne. Na szczęście autostrady z płatnymi odcinkami łatwo rozpoznać i zlokalizować, np. dzięki aplikacjom do nawigacji samochodowej.

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady