Samochód

Kiedy wymieniać wycieraczki samochodowe?

Wycieraczki samochodowe to ważny element wyposażenia, który zapewnia komfort i podnosi bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Niestety wielu kierowców zapomina ich regularnej kontroli oraz wymianie. Sprawdź, jak zadbać o maksymalną skuteczność i wydajność wycieraczek w Twoim aucie.

Samochód jadący ulicą, szyba i wycieraczki

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak są zbudowane wycieraczki samochodowe?
  • Jakie są objawy zużytych wycieraczek?
  • Jakie są najczęstsze usterki wycieraczek?
  • Jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu wycieraczek?
  • Jakie wycieraczki zamontować w samochodzie?

Jak są zbudowane wycieraczki samochodowe?

Wycieraczki samochodowe są złożone z ruchomych ramion zakończonych gumowymi elementami, które idealnie przylegają do szyby i dopasowują się do jej kształtu. Przeciwległe końce ramienia są przymocowane specjalnym zawiasem do połączenia, które zapewnia synchronizację ruchu wycieraczek. Cały układ jest napędzany silniczkiem, za którego działanie odpowiada przekaźnik. Tryb działania wycieraczek zależy od pozycji przełącznika znajdującego się w kabinie pasażerskiej. Po wyborze jednego z trybów styki przekaźnika zamykają odpowiedni obwód. To aktywuje mechanizm do działania w określonej prędkości.

Klasyczne wycieraczki są wyposażone w metalowy przegub, który równomiernie dociska do szyby gumę, czyli tzw. żądło. W wycieraczkach listwowych (płaskich) element ten został zastąpiony przez elastyczną gumową szynę.

Jakość wycieraczek oaz skuteczność ich działania zależy przede wszystkim od obróbki chemicznej gumy pióra, która powoduje jej utwardzenie i obniżenie oporów tarcia podczas kontaktu z szybą. Bardzo ważna jest także jakość kauczuku wykorzystywanego do produkcji gumy. Tańsze pióra wykonane są z kauczuku syntetycznego. Droższe produkuje się z kauczuku naturalnego, który ma lepsze właściwości.
 

Ubezpieczenie OC 

Jakie są objawy zużytych wycieraczek?

Najczęstsze objawy zużycia wycieraczek to:

  • Smużenie

Na szybie dostrzegalne są wąskie smugi. Krawędź gumy wycieraczki jest uszkodzona lub załamana. Przyczyną smużenia może być wytarcie krawędzi pióra lub przyklejenie się ciała obcego. Taki objaw występuje także w przypadku zużycia gumy wycieraczki pod wpływem działania temperatury, lodu i brudu.

  • Szarpana i głośna praca

Wycieraczka w trakcie pracy podskakuje i wydaje nadmierny hałas. Guma wycieraczki sztywnieje pod wpływem działania temperatury lub zbyt długiego użytkowania. Przez nadmierny nacisk guma odkształca się do pozycji leżącej. Głośna praca może być także spowodowana nadmiernym luzem na konektorze lub ramieniu wycieraczki.

  • Pozostawienie niewytartych miejsc

Wycieraczka podczas pracy pozostawia jedno lub kilka niewytartych miejsc. Nacisk na wycieraczkę oraz ramię jest zbyt mały. Przyczyną takiej sytuacji może być odkształcenie gumowego pióra lub uszkodzenie mechaniczne ramienia wycieraczki. Często powodem jest także niedokładne połączenie wycieraczek na elementach metalowych lub utrata części nacisku przez styk ramienia.

  • Zamglona szyba

Na szybie lub gumie wycieraczki można zaobserwować zanieczyszczenia. Krawędź gumy podczas pracy jest skierowana w jedną stronę i nie obraca się przy ruchu powrotnym. Dodatkowo nacisk na krawędź gumy jest zbyt duży. Przyczyną takiego zjawiska może być usztywnienie gumy wycieraczki pod wpływem działania temperatury. Tego typu objawy pojawiają się w sytuacji, gdy wycieraczki przez dłuższy czas są nieużywane. Może to powodować odkształcanie się gumy.

Efektywność działania wycieraczek spada już po kilku miesiącach użytkowania. I to bez względu na panujące warunki pogodowe. Zły stan piór wycieraczek ogranicza widoczność w czasie jazdy. To zagraża bezpieczeństwu na drodze. Wycieraczki spełniają swoje zadanie przez około pół roku. Tempo ich zużycia zależy od częstotliwości używania oraz warunków pogodowych. Dlatego powinieneś regularnie kontrolować stan oraz skuteczność działania wycieraczek samochodowych.
 

Jakie są najczęstsze usterki wycieraczek?

Na liście najczęstszych usterek wycieraczek należy wymienić:

  • Brak reakcji silniczka i samej wycieraczki, co może być spowodowane awarią wielofunkcyjnego przełącznika, zerwanych przewodów lub przepalonego bezpiecznika.
     
  • Brak reakcji wycieraczek pomimo działającego silniczka najczęściej wynika ze zużycia ząbków wału napędowego silniczka. Powstaje ono przeważnie przez rozluźnienie nakrętki mocującej połączenia lub starcie klinów w ramieniu.
     
  • Wycieraczki niedziałające we wszystkich trybach to często skutek przepalenia cewki przekaźnika lub styków bądź awarii przełącznika.
     
  • Brak możliwości dezaktywacji lub samoczynna aktywacja systemu to efekt zwarcia styków przekaźnika bądź przełącznika elektrycznego silniczka.
     
  • Zbyt wolne działanie ramion wycieraczek często jest spowodowane zanieczyszczeniem lub korozją elementów uruchamiających bądź części silniczka.
     
  • Gorsza skuteczność czyszczenia okien może być wywołana zużyciem piór, które pozostawiają na szybie paski, plamy lub mglistość.
     

Sprawdź ubezpieczenie swojego samochodu

Jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu wycieraczek?

Niejednokrotnie wymiana wycieraczek jest konieczna jeszcze przed terminem wskazanym przez producenta. Wynika to przeważnie z ich nieprawidłowej eksploatacji. Aby uniknąć takiej sytuacji, powinieneś przestrzegać kilku podstawowych:

  • Sprawdź stan płynu do spryskiwaczy. Suchy kurz powoduje szybsze zużywanie piór wycieraczek.
     
  • Co jakiś czas umyj pióra wycieraczek wodą lub szamponem samochodowym bez lakieru i wosku. W ich szczelinach często gromadzi się piasek, który może uszkodzić pióra, a także spowodować pęknięcia i rysy na szybie.
     
  • W okresie zimowym dokładnie oczyść szybę przed uruchomieniem wycieraczek. Sprawdź, czy pióra nie przymarzły do jej powierzchni. W przeciwnym wypadku może dojść do szybszego zużycia gumy. Istnieje także ryzyko, że ramiona wycieraczek, połączenie i silniczek zostaną uszkodzone.
     
  • Dokonaj regulacji wycieraczek, aby pióra nie wystawały poza szybę w czasie ruchu. To grozi uszkodzeniem zarówno wycieraczki, jak i silniczka.
     
  • Używaj tylko wysokiej jakości płynu czyszczącego, który nie niszczy gumowych elementów.
     
  • Nie zostawiaj ramion wycieraczek na dłuższy czas w pozycji pionowej. Może to spowodować uszkodzenie sprężyny i ramienia.

Bardzo ważną kwestią jest także prawidłowy montaż wycieraczek. Istotny jest właściwy docisk, ustawienie i napięcie. Wycieraczki powinny przylegać do powierzchni szyby na całej długości. W czasie pracy nie mogą zaczepiać lub nachodzić na żadne elementy nadwozia.
 

Jakie wycieraczki zamontować w samochodzie?

Aktualnie dostępne są trzy rodzaje wycieraczek samochodowych – tradycyjne, płaskie oraz hybrydowe.

  • Tradycyjne wycieraczki samochodowe nazywane są także szkieletowymi. Ich cechą charakterystyczną jest zewnętrzny, metalowy szkielet, który pełni funkcję dociskową oraz służy do montażu gum. To najpopularniejszy rodzaj wycieraczek samochodowych. Wymagają one dopasowania do konkretnego modelu auta. Charakteryzują się relatywnie małą trwałością. Ich zaletą jest możliwość wymiany tylko gumy, co obniża koszty eksploatacji. Pewnym mankamentem wycieraczek szkieletowych są duże opory powietrza.
     
  • Płaskie wycieraczki samochodowe nazywane są także bezszkieletowymi. To uniwersalny produkt pasujący do 90% pojazdów. Wycieraczki płaskie mają formę pióra wygiętego w kształt litery C. Jest ono przymocowane bezpośrednio do wycieraczki z pominięciem osobnego docisku profilem. Ten rodzaj wykonuje się z elastycznego materiału o wytrzymałym szkielecie wewnętrznym, który jest jednocześnie odporny na zamarzanie. Wycieraczki płaskie mają świetne właściwości aerodynamiczne. Nie odklejają się od szyby przy dużych prędkościach i powodują mniejszy opór powietrza. Ma to szczególne znaczenie podczas jazdy z dużą prędkością lub przy mocnym wietrze. Wycieraczki płaskie prezentują się lepiej pod kątem wizualnym.
     
  • Hybrydowe wycieraczki samochodowe to połączenie dwóch powyższych rodzajów. Składają się z niewielkiego stelaża, który ogranicza wygięcie boczne. Jednocześnie są bardzo elastyczne. Gumy wycieraczek są połączone z ramieniem i w pełni zasłonięte. Dobrze i równomiernie przylegają do szyby.

Wycieraczki to ważny element biernego systemu bezpieczeństwa pojazdu. Ich nadmierne zużycie znacząco utrudnia prowadzenie samochodu w deszczu i śniegu. To w bezpośredni sposób wpływa na bezpieczeństwo. Pamiętaj, że za niesprawne wycieraczki i jazdę z brudną szybą, a także brak płynu do spryskiwaczy grozi mandat w wysokości 500 zł. Dlatego warto dbać o wycieraczki samochodowe, kontrolować ich stan i systematycznie wymieniać na nowe. 
 

Ubezpieczenie OC/AC

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady