Samochód

10 skutecznych sposobów przedłużenia żywotności bieżnika opon

Dwa identyczne komplety opon założone na dwa takie same pojazdy praktycznie nigdy nie będą zużywać się w jednakowym tempie. Wpływa na to wiele czynników. Najwięcej jednak zależy od użytkownika pojazdu. Dziś poznasz 10 skutecznych sposobów na przedłużenie żywotności bieżnika i zachowanie jego optymalnych parametrów.

Mechanik i opony

Dobierz rodzaj ogumienia do swojego samochodu

Producenci samochodów określają rozmiary opon dedykowane do danego modelu. Zazwyczaj kierowca ma możliwość wyboru spośród kilku wariantów. Zamontowanie opon niezgodnych z zaleceniami producenta może przynieść wiele negatywnych skutków. Jednym z nich jest szybsze zużycie bieżnika. Wybór zbyt dużych opon sprawi, że podczas skrętu kół bieżnik może ocierać się o nadkole. W krótkim czasie opona będzie nadawać się do wyrzucenia. Podobnie w przypadku zastosowania ogumienia ze zbyt niskim indeksem nośności. Koniecznie sprawdź także rodzaj bieżnika w wybranym modelu opony. Szczególnie podatna na ponadnormatywne zużycie jest struktura kierunkowa. Taka rzeźba często ulega ząbkowaniu, czyli nierównomiernemu zużyciu bieżnika. Stosuj się do zaleceń producenta dotyczących parametrów opony jak rozmiar, indeks prędkości i nośności. Wybieraj produkty klasy średniej lub premium, które zapewniają wyższą trwałość.

W osobnym artykule szczegółowo omawiamy, w jaki sposób odpowiednio dobrać opony do swojego samochodu? 
 

Dostosuj typ opon do panujących warunków

Opony sezonowe są przystosowane do pracy w ściśle określonych warunkach. Dlatego w procesie produkcji stosowana jest odpowiednia mieszanka gumy. Opony letnie są zbudowane z twardszej mieszanki, która lepiej znosi wysokie temperatury. Dzięki temu opona nie staje się zbyt miękka. W warunkach zimowych ta mieszanka gumy robi się bardzo twarda. To czyni ją podatną na uszkodzenie. Podobnie jest w przypadku opon zimowych. Są one zbudowane z bardziej miękkiej mieszanki, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach. Jeśli założysz opony zimowe w sezonie letnim, to staną się one jeszcze bardziej miękkie. W efekcie zwiększą się opory toczenia. To spowoduje wzrost spalania oraz szybsze zużycie bieżnika. W praktyce opony zimowe założone latem mogą zużyć się już po 15 tysiącach kilometrów. W przypadku aut pokonujących duże dystanse po jednym sezonie będą nadawały się do wymiany.

Wskazówka: Zawsze stosuj opony zgodnie z ich przeznaczeniem. Jazda na oponach letnich zimą i zimowych latem jest niebezpieczna.

 

Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach ma duży wpływ na żywotność ogumienia. Według badań opona napompowana jedynie w 80% (w odniesieniu do wartości zalecanych przez producenta pojazdu) ma nawet o 20% mniejszą żywotność. Dodatkowo spadek wartości ciśnienia o 0,6 bara powoduje wzrost spalania nawet o 4%.Zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje szybsze ścieranie bieżnika w centralnej części. Zbyt niskie ciśnienie prowadzi do nadmiernego zużycia jego skrajnych fragmentów. W wyniku uginania się całej konstrukcji opony wydziela się dużo ciepła. To skutkuje szybszym starzeniem się gumy i mniejszą żywotnością całej opony. Niewłaściwe ciśnienie wydłuża drogę hamowania i zwiększa ryzyko utraty przyczepności. Pamiętaj, że spadki temperatury mają realny wpływ na wartość ciśnienia w ogumieniu. Przyjmuje się, że różnica 10 stopni zmienia ciśnienie o 0,1 bara. Dlatego, zanim napompujesz opony zimowe, sprawdź temperaturę na zewnątrz. Jeżeli w garażu jest +15 stopni, a na dworze -5, to dodaj 0,2 bara do ciśnienia zalecanego przez producenta.

Wskazówka: W przypadku opon młodszych niż 5 lat sprawdzaj ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu lub przed każdą dłuższą podróżą. Przy starszym ogumieniu zalecana jest częstsza kontrola.

Ubezpieczenie OC/AC

Stosuj rotację opon

Większość aut poruszających się po polskich drogach ma napęd na przód. Ogumienie na osi napędowej zużywa się szybciej. Po kilku sezonach może to doprowadzić do sytuacji, kiedy dysproporcje w grubości bieżnika między osiami będą dosyć duże. To przełoży się na właściwości trakcyjne pojazdu. Bardziej zużyta para opon będzie szybciej traciła przyczepność na drodze. Nadmierne zużycie sprawi, że w krótkim czasie konieczna będzie wymiana przynajmniej jednej pary ogumienia. Rotowanie kół polega na przełożeniu opon z osi przedniej na tylną i odwrotnie. Dzięki temu cały komplet zużywa się równomiernie. To pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów oraz niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Wskazówka: Rotuj opony między osiami co 10 tysięcy kilometrów. Stosuj ten zabieg niezależnie od typu ogumienia. Również w przypadku modeli całorocznych. Po zdjęciu opon sezonowych oznacz je, aby za rok założyć na odpowiednie osie.
 

Wybieraj opony o niskich oporach toczenia

Producenci oferują różne klasy opon. W ramach podstawowego podziału wyróżniamy 3 kategorie ogumienia – ekonomiczne, średnie i premium. Różnią się one głównie technologią produkcji i rodzajem zastosowanej mieszanki. Opony klasy premium są najdroższe, ale ich producenci nieustannie inwestują w udoskonalanie swoich produktów. Dzięki temu ogumienie ma lepsze parametry fabryczne, a także zachowuje optymalne właściwości przez dłuższy czas. Opony klasy ekonomicznej również spełniają normy bezpieczeństwa, ale szybciej tracą swoje właściwości. Ważnym parametrem decydującym o tempie zużycia bieżnika są opory toczenia. W oponach stawiających duży opór rośnie siła tarcia. Przez to bieżnik zużywa się szybciej, a pojazd musi spalić więcej paliwa w celu pokonania tych oporów.

Wskazówka: Inwestuj w opony klasy premium. Zwracaj uwagę na etykiety umieszczane na każdym modelu ogumienia. Wybieraj opony z niskimi oporami toczenia, które gwarantują oszczędność bieżnika i mniejsze zużycie paliwa.

 

Regularnie sprawdzaj geometrię kół

Nieprawidłowo ustawiona geometria kół powoduje szybsze zużycie ogumienia. Pamiętaj, że niewłaściwe parametry kół dają o sobie znać już po przejechaniu kilkuset kilometrów. Taki dystans wystarczy, aby Twoje opony nadawały się do wyrzucenia. Przy nieprawidłowej geometrii dochodzi do nierównomiernego ścierania się bieżnika. Konkretne fragmenty opony szybko się wycierają, podczas gdy inne pozostają nienaruszone. Najszybciej możesz zauważyć to na bokach opony. Typowe objawy wskazujące na nieprawidłową geometrię to ściąganie auta na boki, odgłos piszczenia np. podczas jazdy po rondzie lub opóźniona reakcja samochodu na ruch kierownicą. Dodatkowo podczas jazdy auto może zachowywać się niestabilnie. To często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji jak wpadnięcie w poślizg czy opuszczenie właściwego toru jazdy. Kontrolę geometrii kół najlepiej wykonać przynajmniej raz w roku. Warto także odwiedzić serwis po gwałtownym najechaniu na krawężnik lub inną przeszkodę. Eksperci zalecają również ustawienie geometrii po założeniu nowego kompletu ogumienia.
 

Kontroluj stan zawieszenia w aucie

Przyspieszone zużycie bieżnika może być skutkiem nieprawidłowego działania poszczególnych elementów układu zawieszenia. Niesprawne amortyzatory powodują, że podczas jazdy po nierównej nawierzchni koła na ułamek sekundy odrywają się od podłoża. W chwili odzyskania styczności pojawia się silne tarcie i wysoka temperatura. To przyspiesza miejscowe zużycie bieżnika. Negatywny wpływ na jego stan mają również luzy w zawieszeniu. W efekcie cała geometria układu jezdnego staje się płynna i zmienia się w zależności od sił działających na podwozie. Skutkiem jest pogorszenie komfortu jazdy, mniejsza przyczepność kół do podłoża i ponadnormatywne zużycie bieżnika. Analogiczne objawy pojawiają się przy luzach w układzie kierowniczym.

Wskazówka: Kontroluj stan poszczególnych elementów układu zawieszenia podczas sezonowej wymiany opon. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości nie czekaj na pogłębienie usterki, tylko dokonaj niezbędnych wymian.

 

Zadbaj o właściwe wyważenie kół

Wyważenie koła ma na celu równomierne rozłożenie mas wokół osi jego obrotu. Środek ciężkości koła powinien pokrywać się ze środkiem obrotu. Wyważenie polega na wyeliminowaniu punktów w obrębie koła, które mają mniejszą lub większą masę. Najczęstsze objawy niewyważonych kół to drgania nadwozia, wrażenie zarzucania tyłu pojazdu na ostrych zakrętach, drgania kierownicy, specyficzny szum oraz nietypowe zużycie bieżnika. Wyciera się on bardziej w miejscach, w których odchylenie masy jest większe od środka ciężkości. Wyważanie kół najlepiej wykonać po każdym zdjęciu opony z felgi, czyli przy wymianie sezonowej ogumienia. Koniecznie odwiedź serwis, jeśli Twoje auto brało udział w wypadku lub kolizji, wpadłeś w dziurę, najechałeś na wysoki krawężnik czy przez dłuższy czas jechałeś po nierównej, ośnieżonej lub zabłoconej drodze. W takich przypadkach wskazana jest kontrola wyważenia kół.

 

Ubezpieczenie samochodu 

Stosuj zasady ecodrivingu

Styl jazdy kierowcy ma duży wpływ na tempo zużycia ogumienia. Szczególnie dotyczy to aut o większej mocy silnika, które dostarczają wyższy moment obrotowy. W przypadku takich pojazdów najlepiej używać opon z oznaczeniem UHP. Są to modele, których konstrukcja jest dostosowana do aut o dużych osiągach. Szybsze zużycie bieżnika może być spowodowane jazdą z nadmierną prędkością. To prowadzi do przegrzewania się ogumienia i utraty optymalnego ciśnienia. Agresywne ruszanie i hamowanie to kolejny czynnik zwiększający tempo zużycia bieżnika. Pokonywanie zakrętów z nadmierną prędkością powoduje ścieranie zewnętrznej części. Przyspieszone zużycie jest także efektem jazdy z nadmiernym obciążeniem.

Pamiętaj, by przestrzegać dopuszczalnej ładowności pojazdu. Wybieraj opony dopasowane do specyfiki Twojego auta. Stosuj zasady ecodrivingu. Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania. Poruszaj się płynnie i przestrzegaj ograniczeń prędkości.
 

Przechowuj opony w odpowiednich warunkach

Wbrew pozorom bieżnik nie zużywa się tylko podczas jazdy. Pamiętaj, że jego żywotność zależy nie tylko od tempa ścierania. Duży wpływ ma także stan mieszanki gumy, z jakiej wykonana jest opona. Dlatego tak ważny jest sposób przechowywania ogumienia. Opony powinny być magazynowane w miejscu oddalonym od źródeł ciepła. Ogumienie nie może mieć bezpośredniego kontaktu z substancjami chemicznymi jak oleje czy benzyna. Zawarte w nich związki mają negatywny wpływ na elastyczność gumy. Istotna jest także odpowiednia temperatura oraz ochrona przed działaniem promieni słonecznych. Duże znaczenie ma wilgotność, która przyspiesza korozję felg i starzenie się gumy. Istotna jest także pozycja, w jakiej magazynujesz ogumienie. Składowanie opon w słupek wymaga cyklicznej rotacji. To chroni przed powstaniem odkształceń, które dyskwalifikują z dalszego użytkowania.

Warto byś, magazynował opony na specjalnych stojakach z dala od źródeł ciepła, substancji chemicznych i promieni słonecznych. Skorzystaj z hotelu opon, który zapewnia profesjonalne warunki przechowywania. To daje możliwość bezpiecznej eksploatacji przez wiele sezonów.

Maksymalna żywotność opon jest przewidziana na 10 lat. Ty jako użytkownik masz ogromny wpływ na to, jak długo ogumienie zachowa dobre parametry. Niewłaściwe użytkowanie może sprawić, że opony będą nadawać się do wymiany już po jednym sezonie. Stosując się do powyższych wskazówek, z pewnością maksymalnie wydłużysz ich żywotność.
 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady