Jak polubownie rozwiązać spór?
Polubowne rozwiązywanie sporów jest coraz popularniejsze. Jest to alternatywa, dla długotrwałego postępowania przed sądami powszechnymi. Taką możliwość stworzyła Komisja Nadzoru Finansowego, tworząc Sąd Polubowny. Rozstrzyga on spory między klientami w ramach mediacji lub postępowania arbitrażowego.Niewątpliwym plusem tego rozwiązania jest fakt, że zarówno na liście sędziów Sądu Polubownego jak i liście mediatorów są osoby będące ekspertami w dziedzinie prawa czy finansów oraz z dużym doświadczeniem w polubownym rozstrzyganiu sporów. Dlatego Warta jest otwarta na ten sposób rozwiązywania spraw budzących wątpliwości klientów.
Doceniła to w ostatnim czasie Komisja Nadzoru Finansowego przyznając TUiR „WARTA" S.A. tytuł „Instytucja finansowa przyjazna mediacji". Komisja wyróżniła Wartę za otwartą postawę i wyrażanie zgód na mediacje w przypadku niemal wszystkich wniosków swoich klientów kierowanych do Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF. Wyróżnienie jest przyznawane przez Kapitułę w składzie: Przewodniczący KNF, Prezes Sądu Polubownego przy KNF oraz trzech członków Zgromadzenia Ogólnego Arbitrów i Mediatorów Sądu Polubownego przy KNF wybranych przez to gremium. Jest ono zarezerwowane dla instytucji, które publicznie deklarują wolę polubownego rozwiązywania sporów ze swoimi klientami i korzystają z tej możliwości w praktyce.
Jak wystąpić o rozstrzygnięcie sporu tą drogą?
Warunkiem rozpoczęcia postępowania mediacyjnego czy polubownego jest wyrażenie na nie zgody przez obie strony sporu. Formalną zgodę Warty można uzyskać samodzielnie kierując zapytanie na adres: TUiR WARTA SA skrytka pocztowa 1020, 00-950 Warszawa 1, TUnŻ WARTA SA skrytka pocztowa 1013, 00-950 Warszawa.
Można też zwrócić się do Sekretarza Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego. Ten wysyła z prośbą o zapytanie ubezpieczyciela, czy wyraża zgodę na załatwienie sporu w drodze mediacji lub właściwego postępowania polubownego. Najwygodniej zrobić to korzystając z formularzy:
- Umowa o mediację (wartość przedmiotu sporu do 10 tys. zł),
- Umowa o mediację (wartość przedmiotu sporu powyżej 10 tys. zł)
- Umowa - zapis na Sąd Polubowny.
Po uzyskaniu odpowiedzi drugiej strony sporu, KNF informuje klienta o dalszym postępowaniu w tej sprawie. Czas postępowania zależy głównie od stopnia skomplikowania sprawy. Niewątpliwą zaletą jest są też niskie koszty takiego postępowania. W przypadku mediacji zaczynają się już od 100 zł, a w przypadku postępowania przed Sądem Polubownym od 250 zł. (Szczegółowy cennik można znaleźć pod tym LINKIEM)
Jakie mogą być sposoby naliczania świadczeń z tytułu stałego uszczerbku na zdrowiu?
Co się dzieje w przypadku opóźnienia w opłacaniu składki?
Co się stanie z polisą, jeśli zapomnę zapłacić kolejną ratę?
TUiR "WARTA" S.A. przypomina swoim klientom o terminie zapłaty kolejnej raty. Zawsze po stwierdzeniu braku płatności wysyłamy pismo przypominające, w którym wyznaczamy dodatkowy termin na zapłatę składki.
Co zrobić w razie skrócenia okresu ubezpieczenia lub wcześniejszego zakończenia umowy?
Czy opóźnienie w płatności kolejnej raty składki spowoduje ustanie ochrony?
Nie. W przypadku stwierdzenia braku płatności kolejnej raty składki WARTA przypomina swoim klientom o konieczności wpłaty i cały czas odpowiada za wyrządzone przez nich szkody.
Pamiętaj jednak, że zbyt długa zwłoka może doprowadzić do rozpoczęcia procesu windykacyjnego i powiększenia zaległej składki o koszty z tym związane!