Samochód

Jak mierzyć grubość bieżnika i dlaczego jest to istotne?

Grubość bieżnika decyduje przede wszystkim o przyczepności pojazdu do podłoża. Ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Zbyt cienki bieżnik grozi nie tylko otrzymaniem mandatu, ale stwarza też duże zagrożenie na drodze. Na szczęście każdy kierowca może łatwo sprawdzić jego grubość, przy użyciu np. monety lub specjalnego miernika.

samochód jadący po zimowej drogi

Znaczenie grubości bieżnika opon

Stan ogumienia samochodu ma bardzo duży wpływ na osiągi pojazdu i bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Bieżnik styka się bezpośrednio z podłożem, dlatego jest szczególnie ważny. Od jego stanu zależy nie tylko łatwość pokonywania zakrętów, ale przede wszystkim przyczepność do podłoża i droga hamowania, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Im bieżnik jest płytszy w stosunku do pierwotnej grubości, tym właściwości ogumienia są gorsze.

Stan bieżnika i jego grubość ma kluczowe znaczenie zarówno w przypadku opon całorocznych, jak i sezonowych. Oczywiście na rynku istnieją gładkie modele (tzw. slicki), są jednak wykorzystywane głównie w sportach motorowych — na równych i przede wszystkim suchych nawierzchniach.

Z powyższych względów warto regularnie sprawdzać nie tylko grubość bieżnika, ale również stan całego ogumienia. Objawy zużycia opon są stosunkowo łatwe do rozpoznania i jeśli wystąpią, należy je wymienić na nowe.

 

Minimalna grubość bieżnika — ile wynosi?

Grubość bieżnika nowych opon, w zależności od producenta oraz ich rodzaju wynosi od 8 do 10 mm. W trakcie eksploatacji wartość ta ulega zmniejszeniu w wyniku ścierania się mieszanki gumowej. Wynikiem tego jest stopniowe pogarszanie się właściwości trakcyjnych ogumienia.

Minimalna prawnie dopuszczalna grubość bieżnika wynosi 1,6 mm — mniejsze wartości stwarzają duże niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego. W przypadku kontroli policja ma wtedy prawo ukarać kierowcę. Według aktualnego taryfikatora mandatów będzie to grzywna w wysokości nawet 3000 zł. Warto też o tym pamiętać z innego powodu — nieodpowiedni stan ogumienia może generować problemy, np. w związku z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela.

Choć według przepisów bieżnik o grubości np. 1,9 mm, 2,0 mm czy 2,4 mm nadaje się do dalszej eksploatacji, to w rzeczywistości zaleca się  wymianę opon już wtedy, gdy będzie cieńszy niż 3-4 mm. Zgodnie z prawem nie trzeba tego robić, ale zdecydowanie warto, ze względu na kwestie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
 

Ubezpieczenie OC/AC

Sprawdzone metody mierzenia grubości bieżnika opony

Istnieje kilka sposobów na zmierzenie grubości ich bieżnika. Pierwszy z nich obejmuje wykorzystanie TWI, czyli specjalnych oznaczeń umieszczonych przez producenta. Mają formę niewielkich gumowych elementów o grubości 1,6 mm, które znajdują się w rowkach opony. Dzięki nim można więc łatwo sprawdzić, kiedy koniecznie trzeba wymienić ogumienie. Jeśli szczyt bieżnika zrówna się z wypustkami, będzie to oznaczać, że należy jak najszybciej zmienić opony, ponieważ są już mocno zużyte. Warto też wspomnieć, że niektóre modele posiadają cyfry, które ścierają się razem z bieżnikiem — w tym wypadku wystarczy skontrolować opony wzrokowo, aby sprawdzić głębokość rowków.

Niektóre modele ogumienia mogą nie posiadać oznaczeń ułatwiających weryfikację grubości bieżnika. W takim wypadku do pomiarów można użyć np. zapałki. Wystarczy włożyć ją delikatnie w rowek i złapać w taki sposób, aby można było odmierzyć później głębokość przy użyciu linijki. Grubość bieżnika zmierzysz również przy pomocy monety dwuzłotowej, której obwódka ma szerokość ok. 4,75 mm. Jeśli po włożeniu dwuzłotówki w rowek jej złota zewnętrzna część nie będzie wystawała od dołu, to znaczy, że bieżnik ma jeszcze bardzo duży zapas. Bardziej precyzyjne pomiary umożliwiają z kolei plastikowe przyrządy w formie niewielkiej karty lub mierniki cyfrowe. Są kompaktowe i świetnie sprawdzą się w dłuższej podróży, np. samochodem po Austrii.

Bez względu na to, w jaki sposób mierzysz grubość bieżnika opony, pamiętaj o skontrolowaniu go na każdej z nich. Dzięki temu sprawdzisz też, czy występuje nierównomierne zużycie ogumienia, np. większe tylko po lewej lub prawej stronie. Jego obecność może być objawem usterki, np. układu zawieszenia.
 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady